Notulen cie VROM 12 januari 2005
(uitreksel uit: http://www.bedum.nl/nl/pagina/1603/Notulen_raadscommissie%20VROM%2012%20januari%202005.html?sid=e96e455b82750544fe4e28800775d07b)
5. Stand van zaken ontwikkeling woonwijk Ter Laan 4 Inspr. Ter Voort Zie bijlage 2. Inspr. Smedinga Zie bijlage 3. Alle
fracties Vinden de rapportage summier uitgevallen, zo op één A4-tje. Er
klinkt ontevredenheid door over deze voortgangsrapportage, men wil het
uitgebreider en beter onderbouwd. v.d. Veur Is teleurgesteld over
het tot nut toe bereikte resultaat met de ontwikkeling van Ter Laan 4.
Na 2 jaar zijn knelpunten zoals de exploitatieopzet, de
verkeerssituatie, de watertoets, de grondwerving, etc. nog steeds niet
opgelost. Heeft de effectieve verkaveling, die er volgens het college
moet komen, consequenties voor het huidige stedenbouwkundig plan. Gaat
bureau Goudappel Coffeng het verkeersonderzoek doen? Wordt alleen
gekeken naar geluidsbelasting op de woningen op de Reiger of worden de
geuite wensen van de bewoners uit de wijk in het onderzoek meegenomen,
zoals het leiden van bouwverkeer via een noodvoorziening bij de St.
Annerweg op de Ter Laansterweg, nieuwe verkeerstellingen, vooral ook
het rekening houden met een toename van het noord-zuidverkeer en het
vooral niet vergeten van de wijzigingen in het éénrichtingverkeer? In
welke maand kan de raad de resultaten van het verkeersonderzoek en de
watertoets tegemoet zien? Waar is het optimisme op gebaseerd dat het
onderzoek naar de gedempte sloten geen probleem zal opleveren? De
verwachting van de wethouder dat er tot overeenstemming zou worden
gekomen met de marktpartijen is tot nu toe niet uitgekomen. Als het,
zoals het er nu op lijkt, nog jaren duurt voordat er in Bedum gebouwd
kan worden, zal het inwonertal dalen omdat Bedum geen woningen aan te
bieden heeft. Iets waarvoor zijn fractie 2 jaar geleden al waarschuwde.
Hem is niet duidelijk waarom het college doorgegaan is met het
ontwikkelen van Ter Laan 4, ondanks de vele nog op te lossen
knelpunten. Het voorstel van GB om onderzoek te doen naar de
ontwikkeling van Folkerda werd door de meerderheid van de raad
afgewezen. GB heeft niet alleen toestemming voor een nieuwe brug bij de
Waldadrift gegeven voor de uitbreiding van het bedrijventerrein, maar
vooral ook voor de ontsluiting van Folkerda en eventueel een tweede
aansluiting voor Uilennest. In het concept van het nieuwe structuurplan
van Bedum is Folkerda van de kaart geveegd. Zijn fractie komt daar bij
de behandeling van het structuurplan op terug. Zijn vraag is nog: moet
er met één of meerdere partijen nog worden onderhandeld, en wat zijn de
knelpunten. Zijn fractie is ontevreden over het behaalde resultaat en
wil in het vervolg beter en uitgebreider worden geïnformeerd over de
verdere ontwikkeling van Ter Laan 4. Hij wil een duidelijk stappenplan
met data, waarin het vervolg van de ontwikkeling van Ter Laan duidelijk
wordt weergegeven, of kiest het college toch nog voor een andere optie?
Wijnstra Denkt dat de keuze van een locatie niet veel uitmaakt. Bij
elke locatie zullen dezelfde stappen doorlopen moeten worden en kom je
dezelfde knelpunten tegen. Hij vindt niet dat er niets zou zijn
gebeurd, concludeert zelf uit het overzicht dat het nodige is gebeurd
maar dat het hier en daar sneller had gekund. De gemeente is echter ook
afhankelijk van het waterschap en de provincie. Hij is het met de heer
Van der Veur eens dat een meer effectieve verkaveling om te komen tot
een sluitende exploitatie, niet ten koste mag gaan van de kwaliteit.
Kan de gemeente niet beter naar alternatieven zoeken als de
onderhandelingen over verwerving of inbreng van gronden aan de westkant
van het plangebied met Plegt-Vos inderdaad zo stroef verlopen? Of kan
de gemeente, zoals in Meerstad, niet om deze ontwikkelaar heen? Laat de
gemeente zich ringeloren door de ontwikkelaar of gaat de gemeente zelf
creatief op zoek naar alternatieven? Hem is bekend dat er in dit gebied
een aantal sloten zijn gedempt met afval. Is het inzicht er bij de
provincie dat dergelijke sloten worden aangetroffen in het gebied Ter
Laan 4? Berghuis Vraagt zich af wat zijn fractie vanuit een controlerende taak met dit agendapunt moet. Achterliggende
stukken ontbreken evenals financiële onderbouwing. Er staan teveel
algemeenheden in de tussenrapportage, waardoor het hem niet duidelijk
is waar men in het proces nu staat, dit in weerwil van de transparantie
waar o.a. zijn fractie op aangedrongen heeft over het voortgangsproces.
Zijn fractie is er niet gerust op of er voldoende gedrevenheid is om de
noodzakelijke woningbouw te realiseren. De financiële prikkels van ¤
70.000 c.q. zelfs Є 120.000,- vanuit de Regiovisie, als Bedum erin zou
slagen in 2009 een aantal van 370 woningen weg te zetten, zijn juist
bedoeld de vaart er in te houden. Nu lijkt het er eerder op dat 2005
een verloren jaar wordt. Daarmee raakt Bedum onder toenemende tijdsdruk
van de beoogde doelen; de gemeente dient voor haar inwoners, maar ook
voor potentiële nieuwe inwoners voldoende woningcapaciteit te hebben.
Ofdeelt het college die conclusie niet, nu ook in 2004 het inwonertal
van deze gemeente is gedaald? Wat kan de portefeuillehouder doen als er
geen zicht is op overeenstemming met de marktpartijen om de benodigde
gronden te verwerven. De status van de gronden is nog dezelfde als die
van driekwart jaar geleden. Het beeld uit dit rapport is dat de
ambtelijke molens hebben stilgestaan. Houdt bijstelling van het eerder
gepresenteerde plan in dat de grootte van eerder uitgegeven kavels
wordt verkleind? Ook hij vreest dat “effectieve verkaveling” leidt tot
vermindering van woon- en leefcomfort en dus tot een onaantrekkelijke
woonwijk. De inspanningen moeten er juist op gericht zijn er een
kwaliteitslocatie van te maken met brede aantrekkingskracht ook voor
mensen van buitenaf, waardoor Bedum een nieuwe impuls krijgt voor wat
betreft het imago van prettig wonen en leven. Slob Heeft gevraagd
dit punt op de agenda te plaatsen vanwege het feit dat de afgesproken
tussenstand in december nog niet werd gegeven. Hij is het ermee eens
dat het stuk wel erg summier is en er niet goed uit af te lezen valt
wat de echte stand van zaken bij ieder deelonderwerp is. Weet dat er
achter de schermen veel onderzoek en overleg heeft moeten plaatsvinden.
Hoe is de stand van zaken t.a.v. de exploitatie, hoe schat het college
de kansen in? Wat verstaat het college onder verdichting? Is dat meer
woningen bouwen op kleinere kavels, of gaat dat juist over het
verdichten van de infrastructuur zodat je de kavels wat groter kunt
houden? Is het verkeersonderzoek alleen gericht op de Reiger, of wordt
het op de hele verkeersstroom gericht zoals was afgesproken? Wanneer
komen de echte resultaten daarvan? Hoe groot is de kans op verrassingen
t.a.v. de bodem? Het moet toch bekend zijn waar sloten mee gedempt
zijn, dus moet er in dit huis een indicatie zijn waar men tegenaan kan
lopen. GB noemde Folkerda. De afspraak die zijn fractie indertijd ook
steunde (gezien de argumenten die daar voor waren) was, om eerst te
kijken naar Ter Laan. In dezelfde tijd zou de brug bij de Waldadrift
over het Boterdiep kunnen worden gerealiseerd en het bedrijventerrein
kunnen worden ontwikkeld, zodat de structuur klaar zou liggen om na het
op rit krijgen van Ter Laan 4 direct door te kunnen gaan richting
Folkerda. Voor hem is dat een voortschrijdend fasenplan en kan het niet
los van elkaar gezien worden. Hij vindt niet dat je nu al kunt zeggen
dat Ter Laan 4 toch niks wordt en je direct maar door moet gaan naar
Folkerda; hij is het met de heer Wijnstra eens dat je dan dezelfde
problemen tegenkomt waar je nu in Ter Laan 4 tegenaan loopt. Hoekzema
Kan ook bijna onderschrijven dat dit maar voor kennisgeving moet worden
aangenomen. Hij is met de eerste sprekers eens dat je de exploitatie
niet ten koste mag laten gaan van de kwaliteitslocatie; zo gauw je dat
doet, moet je maar afwachten of je woningen nog kwijt raakt. Hij
denkt dat men in Bedum in een positie zit, zo dicht bij Groningen, dat
men na Haren kwaliteitslocaties kan bouwen. Wat betreft het verkeer,
denkt hij dat Ter Laan 4 verder moet worden uitgebreid en moet worden
geprobeerd het noord-zuidverkeer via de oostkant te leiden. Over het
spoorweglawaai heeft hij in september het nodige gezegd. Dat er aan de
noordzijde een hoofdtransportleiding van de Gasunie lag is nieuw voor
hem. In het structuurplan 1996 stond Ter Laan al vermeld; na 8 jaar is
grondverwerving nog steeds niet gerealiseerd. Hij vindt dat eigenlijk
maar slecht. Al met al vindt hij dit A4-tje weinig inhoud hebben ook
gezien de afwezigheid van de portefeuillehouder. v.d. Veur
Reagerend op de heren Slob en Wijnstra. In 2003 is de keuze Folkerda of
Ter Laan er was toen een summiere knelpuntenanalyse van beide gebieden.
Een meerderheid van de raad vond toen dat de knelpunten bij Ter Laan
eerst duidelijker in beeld moesten komen voor dat er een definitieve
beslissing kon worden genomen. Vervolgens kwam er ook het structuurplan
bij. Ook daarvan is gezegd, eens kijken wat dat oplevert. Daar is toen
niet op voortgeborduurd. Vorig jaar is gewoon met Ter Laan 4 verder
gegaan, ondanks die knelpunten. GB heeft gezegd: ga dat eens
vergelijken, maak ook een stedenbouwkundig onderzoek van Folkerda, kijk
wat de knelpunten daar zijn. Er is er tenminste iets te kiezen, wie
weet ligt het anders dan in Ter Laan. Dat is dus niet gebeurd. Hoekzema
Memoreert dat de VVD indertijd ook zeer verbaasd was dat Folkerda na
het inhalen van de brug aan de Waldadrift, uit beeld is verdwenen. Hij
herinnert zich dat de wethouder in september duidelijk heeft gezegd dat
nog steeds beslist moest worden of men nu naar Ter Laan of naar
Folkerda wil en dat deze keuze dus nog niet is gevallen. Wijnstra
Reageert op de stelling dat de knelpunten nog niet bekend zouden zijn
geweest destijds tijde van het maken van de keuze. Dat iedereen kan
begrijpen dat men overal met de exploitatie zat, dat ook in Folkerda de
grond niet in eigendom van de gemeente was, dat je ook daar
verkeersproblemen hebt, een watertoets etc.; dus overal waar je begint,
kom je deze punten tegen. Een meerderheid heeft toen besloten in eerste
instantie verder te gaan met de ontwikkeling van Ter Laan 4 en de
knelpunten nog nader te zullen onderzoeken. Slob Heeft
nadrukkelijk gezegd, dat voor de PvdA de fasering is: liefst eerst Ter
Laan, in de tussenperiode dat men met Ter Laan bezig is kan het
bedrijventerrein ontwikkeld worden en, wat de PvdA betreft, zou
duidelijk daar achteraan Folkerda volgen. Everts Geeft aan dat de
portefeuillehouder r.o. afwezig is in verband met een provinciale
hoorzitting over de nota Bouwen & Wonen. Het college heeft het
uitgangspunt om te onderzoeken hoever men kan komen om de problemen
daar op te lossen, overeenkomstig de wens van de gemeenteraad. De
ontwikkelingen baren het college ook zorgen. Uit het overzicht moet
niet geconcludeerd worden dat het college weinig werk heeft verricht.
Het is een overzicht van de stand van zaken. Hoofdpunt van zorg is te
komen tot een sluitende exploitatie. Een grote partij in het gebied is
Plegt-Vos, die de grond in een niet goedkope tijd heeft gekocht.
Plegt-Vos gaat natuurlijk niet verliesgevend dit bestemmingsplan mee
ontwikkelen. Hun belang is woningbouw, maar niet beneden de kostprijs.
Die onderhandelingen lopen dus moeilijk. Plegt-Vos heeft binnen het
concern de exploitatie laten opstellen en de geluiden daarover zijn
niet optimistisch. De vraag is dan of een effectiever ruimtegebruik
automatisch moet leiden tot verdichting van de kavels. Voor het college
staat voorop dat de kwaliteit goed moet blijven, dus het college kijkt
zeker niet automatisch naar meer huizen per m² en probeert zo lang
mogelijk die kwaliteit heel hoog te houden. Het verkeer is een probleem
waarbij bureau Goudappel Coffeng wordt gevraagd nog eens op een ander
moment te onderzoeken hoe het zit met de geluidsemissie. Over zaken die
in het vorige onderzoek niet meegenomen waren moet in het nieuwe
onderzoek helderheid komen. Met betrekking tot Folkerda, is hij het met
de heer Wijnstra eens: je komt daar dezelfde problemen tegen, dezelfde
onderzoeken uitvoeren en je hebt daar zelfs met een van dezelfde
marktpartijen van doen die je ook aan de oostkant van Bedum treft. Het
college denkt niet dat het kijken naar het alternatief van Folkerda
meer soulaas biedt dan het trachten een oplossing te vinden voor Ter
Laan 4. Het is niet zo dat het college op dit moment zegt dat Folkerda
in de toekomst niet meer in beeld is als toekomstige locatie voor
woningbouw. Het college is bezig met het nieuwe structuurplan. Wel of
geen woningbouw in Folkerda is in dat kader aan de orde geweest. Wat
het college betreft zal daar zeker enige woningbouw moeten plaatsvinden
en zal de brug dus zeker niet alleen voor het huidige en toekomstige
nog te ontwikkelen bedrijventerrein bedoeld zijn. Als sommige fracties
vier maanden al lang noemen, verwijst hij naar de problematiek bij
bestemmingsplannen als Meerstad en De Blauwe Stad, waar het om veel
langere termijnen gaat Het college wil graag doorgaan met de diverse
onderzoeken om zodoende op korte termijn te weten te komen hoe het er
voor staat met Ter Laan 4. De kwaliteit van de planontwikkeling is wat
het college betreft ook heel belangrijk. Een globaal stappenplan met
data is, gelet op de materie, erg moeilijk te maken en kan
verwachtingen wekken die wellicht niet waar te maken zijn. Dat men de
voortgangsrapportage inhoudelijk te mager vindt kan hij zich
voorstellen, maar er is in concreto niet veel meer te melden. Het is
geen onwil. Voor de problemen om de exploitatie sluitend te krijgen
wordt naarstig naar een oplossing gezocht. De marktpartij waarmee nog
onderhandeld wordt, is Groenstrook Beheer. De conclusie dat het
vertrekoverschot te maken heeft met het feit dat die mensen in Bedum
zouden zijn gebleven als er voldoende woningen in Bedum waren geweest,
is te kort door de bocht. Ongetwijfeld is men voor een deel elders gaan
zoeken uit onvrede met het kwalitatief aanbod van woningen in Bedum,
maar niet al die inwoners zullen zijn vertrokken omdat er te weinig
woningcapaciteit is. Met de woonverdichting, de verminderde kwaliteit,
moet inderdaad heel voorzichtig omgegaan worden. Haaijer Vult aan
dat de kwaliteit van de woningbouw veel waard is, maar dat het
uiteindelijk toch om de sluitende exploitatie gaat. De gemeente heeft
de mogelijkheid niet de kwaliteit op te krikken door er 2 of 3 miljoen
bij te leggen. Er wordt niet op voorhand uitgegaan van een
woningverdichting, dat kan wel een resultante zijn. Enerzijds is er het
gegeven dat bij woningen die op ruime kavels staan, de prijs voor de
kavel nooit helemaal verwerkt kan zitten in de prijs van de nieuw
opgeleverde woning. Die zou daarmee onbetaalbaar worden. Anderzijds kan
verdichting weliswaar meer woningen opleveren, maar ook dat verband is
niet lineair. Het is niet zo dat wanneer je van kaveltjes van 10 meter,
kaveltjes van 8 meter maakt, er per 5 kavels 1 woning bij kan. Verder
zit in de exploitatie de kostprijsberekening. Vooralsnog wordt getracht
de leuke elementen niet meteen te schrappen. Verder speelt bij de
exploitatie mee dat de gemeente het zichzelf moeilijk maakt omdat in
het woonplan is vastgesteld om op de uitbreidingsgebieden per
uitgegeven kavel een herstructureringsbijdrage van ¤ 10.000,- te
leggen. Zo zitten er nog een paar dingen in zoals de bijdragen
voor de Regiovisie en het renteverlies op Folkerda. Om dit soort zaken
op voorhand te schrappen is wat te kort door de bocht, en het gevolg
daarvan kan ook zijn dat er dan voor de inbreidingslocaties geen geld
meer is. Wat verder in de exploitatie meespeelt is dat de gemeente geen
grondeigenaar is. Het is lastig opereren ten aanzien van de grond. Dat
heeft ook met de kwaliteit van het plan te maken. Aangaande het
verkeer, is door Goudappel Coffeng een globale geluidsberekening van de
woningen aan de Reiger gemaakt, zonder nog rekening te houden met
bijvoorbeeld de verhoogde kruisingen. Dat wordt in deze fase verder
doorberekend. Er wordt niet alleen naar de gevelbelasting gekeken maar
ook of het binnenniveau in de woningen aan de wettelijke eisen voldoet.
Met betrekking tot de watertoets is overleg geweest met het Waterschap.
Het idee van de gemeente is het regenwater af te koppelen en
rechtstreeks te lozen op het oppervlaktewater en alleen een riolering
aan te leggen voor het vuile water. Dat is nieuw. Het Waterschap stelt
daar eisen aan en gaat kijken of dat kan. Dat onderzoek loopt parallel
aan de planvorming en hoeft het plan niet op te houden. De sloten zijn
bij aankoop door Plegt-Vos onderzocht, er zijn geen rare dingen
gevonden. Maar het waren natuurlijk wel steekproeven, dus is het
uitblijven van verrassingen niet gegarandeerd. Bij de gemeente is niet
bekend dat ze met afval gedempt zijn. Verder heeft de gemeente, om het
tempo er in te houden, overleg gehad met provincie over het ruimtelijke
plan. Dat werd daar goed ontvangen. Het plan wordt binnenkort
opgestuurd naar de provincie voor het zogenaamde artikel 10 Bro-overleg
Als de provincie met de plannen instemt en ook alle andere seinen
intussen op groen staan is er de mogelijkheid om vooruitlopend op het
bestemmingsplan en de goedkeuring daarvan, met een
vrijstellingprocedure ex artikel 19 lid 2 WRO bouwvergunningen te
verlenen. Dat is dan een versnellingsslag die er in zit. Een
stappenplan met data is lastig omdat je afhankelijk bent van heel veel
andere partijen. Inspr. Ter Voort Is blij met de discussie
over de wijk, en het feit dat partijen het erover eens zijn dat er
zorgvuldigheid betracht moet worden en de kwaliteit gehandhaafd moet
blijven. Verder twijfelt men er in Ter Laan niet aan dat er hard aan
wordt gewerkt, maar de bewoners zien geen resultaat. Zijn vraag is nog
hoe lang de gemeente denkt te doen over het knelpuntenonderzoek. Als
dat nog drie jaar gaat duren, is zijn voorstel om tegelijkertijd
Folkerda te onderzoeken. Een van de argumenten in het begin om eerst
naar Ter Laan te gaan was dat er niet naar Folkerda gekeken kon worden
omdat daar geen ontsluiting was. Die zou er komen, en aansluitend zou
na Ter Laan 4 Folkerda gebouwd kunnen worden. Hij denkt dat die
argumenten niet meer relevant zijn. Alternatieven zouden al onderzocht
kunnen worden als het in Ter Laan niet goed loopt. Wat de exploitatie
betreft vreest hij enigszins dat toekomstige bewoners de verliezen van
de projectontwikkelaars moeten betalen die verkeerd hebben ingekocht en
niet zelf op de blaren willen zitten. Met verdichting kun je alle
kanten op. Hij begrijpt dat er toch ook gedacht wordt aan misschien
meer huizen, die gedachte trekt hem niet erg aan. Meerstad is ook
concurrentie voor Bedum. Alleen daarom al zou de kwaliteit voor deze
wijk hoog moeten worden gehouden. Het verontrust hem dat werd gezegd
dat de kwaliteit niet allesbepalend is als je de exploitatie niet rond
kunt krijgen. v.d. Veur Vindt het positief dat geprobeerd wordt de
kwaliteit van de wijk overeind te houden. Over het verkeer hoort hij
tegenstrijdige opmerkingen. De heer Haaijer zegt dat er alleen
onderzoek is gedaan in de Reiger naar de gevelbelasting. Burgemeester Everts gaf aan dat de andere punten ook zijn meegenomen. Everts Verduidelijkt dat hij bedoelde dat bij het vervolg moet worden gekeken naar die dingen die inmiddels veranderd zijn. v.d.
Veur Is benieuwd of er nu wel of geen vervuiling in de sloten zal
zitten. Hij begrijpt dat de planning moeilijk te geven is, maar vindt
dat een voortgangsrapportage in mei haalbaar moet zijn. Als Folkerda
nog niet van de kaart verdwenen is, lijkt het hem raadzaam tijdig te
gaan onderhandelen met de betrokken grondeigenaren. Wijnstra Denkt
dat er wel een gezamenlijke wens ligt om tot snelle invulling van
ontwikkeling van Ter Laan 4 te komen. Na het oplossen van de knelpunten
zou direct verder kunnen worden gegaan met de ontwikkeling van
Folkerda. Als je iets met die waterbodem wilt gaan doen zal er een
ander onderzoek moeten worden verricht, een waterbodemonderzoek. Ten
aanzien van de locatiekeuze vindt hij de opmerking van GB dat de brug
voor niets zou zijn geplaatst misplaatst, omdat de plannen aansluitend
zouden gaan worden. Verder vraagt hij zich af waar GB het op baseert
dat plan Folkerda sneller te realiseren zou zijn dan plan Ter Laan. v.d.
Veur Reageert hierop dat hij dat niet op deze manier heeft gezegd.
Heeft gezegd dat er in 2003 een lijstje was met knelpunten van beide
locaties. Er is doorgegaan met Ter Laan. Die knelpunten zijn nog niet
allemaal opgelost. De knelpunten die op papier werden gezet bij
Folkerda, zijn niet onderzocht. Hij zegt niet dat dat sneller gaat,
maar wel dat er dan misschien een keus was geweest, die had kunnen
bepalen welke richting de gemeente op zou moeten gaan. Wijnstra
Beluisterde in het eerste pleidooi een toonzetting van: “Had maar naar
ons geluisterd, dan waren we begonnen met een andere locatie, en waren
we deze knelpunten niet tegengekomen.” Hij heeft geprobeerd aan te
geven, dat je bij elke locatie- ontwikkeling, deze knelpunten tegenkomt
en vraagt nogmaals waar GB deze zienswijze op baseert. v.d. Veur
Heeft aangegeven dat het goed zou zijn als beide plannen waren
onderzocht op knelpunten. Hij weet niet welke knelpunten daar dan erger
waren en welke niet, dat zou uit onderzoek moeten blijken. Berghuis
Vindt het jammer dat de toelichting op de tussenrapportage die veel
heeft verduidelijkt, niet vooraf schriftelijk beschikbaar was. Stelt
voor van Ter Laan 4 een vast agendapunt te maken, bijv. 1 keer per 3
maanden. Terugkomend op wat de burgemeester zei over keuze tussen Ter
Laan 4 en Folkerda, begrijpt hij dat het college daarin een besluit zal
nemen, maar hij dacht zelf dat dat aan de raad was voorbehouden. Voorts
neemt hij aan dat als het plan wezenlijke aanpassing behoeft, ook dat
wordt teruggekoppeld naar de commissie. Slob Denkt ook dat de
toelichtingen in een schriftelijke verslaglegging hadden gekund en er
over verschillende punten in de leesportefeuille onderliggende stukken
hadden kunnen liggen, dat had een hoop discussie weg kunnen nemen. Dat
zou hij voor een volgende rapportage willen aanbevelen. Het lijkt hem
goed een datum voor die volgende, beter onderbouwde rapportage te
prikken. Hoekzema Denkt dat de burgemeester het probleem wat
goedkoop afwentelt naar Meerstad en De Blauwe Stad. Je kunt ook
dichterbij naar Ten Boer kijken, waar men wat hem betreft wat verder
is. Kwaliteit hoeft niet minder op te brengen. Kwaliteit bepaalt de
prijs. Woningbouw beïnvloedt wel degelijk het inwonertal. Als de grond
in een dure tijd wordt ingekocht zal de prijs op een gegeven moment
toch in de grond verrekend worden. Lichtpuntje is daarbij dat op dit
moment de grondprijzen weer redelijk snel oplopen vanwege nogal wat
vraag. Voor een volgende terugkoppeling is mei zijn keuze. Everts
Memoreert dat het de raad is geweest die gekozen heeft voor een eerste
ontwikkeling van Ter Laan 4. Die uiteindelijke keuze is niet aan het
college, dat heeft hij ook niet gezegd, die is aan de gemeenteraad. Hij
kan toezeggen in mei terug te zullen rapporteren en heeft er goede nota
van genomen dat die rapportage dan breder moet zijn. Zegt ook toe dat
als er zich in de tussentijd wezenlijke ontwikkelingen voordoen het
college die zal terugkoppelen naar de gemeenteraad. Dat
projectontwikkelaars ook wel wat kunnen inleveren en niet alleen winst
hoeven te hebben, vindt hij wat te gemakkelijk gesteld. De gemeente
heeft wel met die partijen als eigenaar van doen. Het onderhandelen met
hen is niet eenvoudig, maar als geconcludeerd zou moeten worden dat het
richting onteigening moet gaan, zou de gemeente ook weer in een zeer
langdurig proces belanden. Als opgemerkt wordt dat in het gebied van
Folkerda ook tijdig onderhandeld moet worden wijst hij erop dat de
gemeente al jaren geleden is begonnen met eerste verkennende
besprekingen met grondeigenaren. Ook toen werd de gemeente er al mee
geconfronteerd dat Plegt-Vos ook aan de westkant inmiddels grond had
verworven. Er zijn met andere grondeigenaren ook afspraken gemaakt over
vervreemding, als het moment voor die grondeigenaren daar is. Verder
heeft de gemeente inmiddels aan die kant van Bedum ook gronden
verworven. Met de verwijzing naar Meerstad heeft hij alleen willen
zeggen dat er veel meer plekken zijn waar het veel langer duurt qua
bestemmingsplanontwikkeling. In Ten Boer zijn er wel wat doorbraakjes,
maar dit zijn processen die jammer genoeg vreselijk veel tijd kosten.
Als de grond niet in eigendom van de gemeente is kost het gewoon tijd
om op een goede manier te onderhandelen. Hoekzema Las onlangs dat
de provincie goedkeuring heeft verleend aan een bouwproject van 170
woningen op de plaats van het voormalig azc in Ten Boer. Daaruit leidt
hij af dat men daar toch iets verder is. Slob Geeft aan dat het
terrein daar in eigendom van COA of misschien wel de gemeente is, en
dat COA de hele infrastructuur heeft aangelegd. Dat brengt voor de
gemeente Ten Boer wel een hele andere positie met zich mee als waar
Bedum zich nu in bevindt. Volgens hem gaat het overigens over 130
woningen, niet over 170. Voorzitter Sluit de discussie over dit
agendapunt af met de conclusie dat in de commissievergadering van mei
2005 een en ander weer aan de orde zal komen.
|