Voorstel: Ter bespreking
Toelichting:
In het
structuurplan 1996 zijn voor de uitbreiding van het dorp Bedum twee
mogelijke locaties opgenomen. In juni 2003 heeft de raad besloten om
voorlopig als eerstkomend uitbreidingsgebied te kiezen voor Ter Laan.
Vanaf eind 2003 wordt gewerkt aan de schetsmatige uitwerking van dit
gebied. In december 2003 heeft de raad hiervoor een
voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Met Plegt-Vos
vastgoedontwikkeling is op 16 februari 2004 een intentie-overeenkomst
ondertekend.
Vanaf begin 2004 zijn diverse benodigde
onderzoeken verricht (bodem, flora- en fauna, archeologie, geluid,
verkeer etc.). Tevens wordt in een soort cyclisch proces het
stedenbouwkundig ontwerp en de exploitatieberekening uitge-werkt. De
stand van zaken is uitgebreid besproken in de raadscommissie van 12
januari 2005.
Op dat moment waren er nog verschillende
vragen ten aanzien van het aspect verkeer. Hierover is nu meer
duidelijk-heid. Ten aanzien van de exploitatiemogelijkheden en de
onderhandelingsresultaten is er sindsdien veel gebeurd, doch
uiteindelijk heeft dit geleid tot een patstelling.
Verkeer en geluid
Door zowel bewoners als
commissieleden zijn vraagtekens geplaatst bij het moment (maand van het
jaar) van de verkeerstellingen als bij de daghoogste-intensiteiten. Het
adviesbureau Goudappel Coffeng heeft dit onderzocht. Uit de gegevens
van het permanent provinciaal telpunt op de N994 (de Groningerweg)
blijkt dat in juni de cijfers 2% hoger liggen dan het jaargemiddelde.
De periode dat het verkeer geteld is, kan daarom representatief worden
genoemd. Een nieuwe telling in de periode na de zomervakantie blijft
daarom achterwege.
Het onderzoek van Goudappel Coffeng voor de
geluidsbelasting van de woningen aan de Reiger geeft als resultaat dat
de gevelbelasting boven de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) ligt.
Zoals bekend is 50 dB(A) de grens in niet-30 km/u-zones en in Ter Laan
dus eigenlijk niet van kracht. In een nader onderzoek is per woningtype
berekend welke binnenwaarden optreden (rapport Goudappel Coffeng, d.d.
13 januari 2005). Dit onderzoek is verricht voor acht verschillende
woningtypes aan de Reiger. Uit dat onderzoek blijkt dat voor vijf van
de acht typen woningen voor bepaalde geluidsgevoelige vertrekken het
maximaal toelaatbare binnenniveau van 35 dB(A) wordt overschreden. De
overschrijding bedraagt maximaal 7 dB(A). Voor de betreffende
vertrekken zijn maatregelen noodzakelijk om aan de gestelde eisen te
voldoen. Deze maatregelen variëren van de toepassing van
geluidsdempende ventilatievoorzieningen (suskasten) en het toepassen
van kierdichting tot de toepas-sing of aanpassing van isolerende
beglazing. Per woning dienen de benodigde maatregelen ‘op
maat’ te
worden be-paald. Voor de kosten van deze aanpassingen is een post
opgenomen in de exploitatieberekening.
Exploitatie
In de commiesvergadering van
12 januari jl. is al aangegeven dat het verkrijgen van een sluitende
exploitatie nog niet was gelukt. Na verschillende rekensessies,
vermindering kwaliteit (nog wel steeds op een acceptabel niveau),
onder-zoek alternatieven (o.a. verlaging bijdragen aan de gemeente),
verkleining exploitatiegebied (nog wel hetzelfde aantal van circa 300
woningen) etc. is het huidig resultaat circa 1,5 miljoen euro negatief.
Dit bedrag kan weggewerkt wor-den door een drietal maatregelen.
De
belangrijkste is het kiezen voor het samenwerkingsmodel Design en
Construct. Dit levert door verschuiving van risico’s en door
efficiencyvoordelen ongeveer de helft van het tekort aan besparing op.
Door
een verdere optimalisatie van de kavels voor de sociale huur en
bijvoorbeeld door een geringe verhoging van de prijs van de vrije
sector kavels, leidt dit tot een sluitende exploitatie. Echter, hierin
is de bijdrage voor het herstructu-reringsfonds verlaagd naar €
5.000,-- per koopwoning. In het woonplan is dit bedrag door de raad
vastgesteld op € 10.000,-- per koopwoning. Als college staan wij
op het
standpunt dat de herstructureringsbijdrage niet verlaagd kan worden.
Hiermee komt natuurlijk wel het mogelijk sluitend maken van de
exploitatieberekening onder (grotere) druk te staan. Een oplossing kan
dan alleen gevonden worden in het laten vervallen van andere bijdragen,
het verlagen van de kwaliteit van de infrastructuur of de ruimtelijke
kwaliteit (verdichten en meer woningen realiseren) of het verho-gen van
de verkoopprijzen. Met Plegt-Vos is hierover nog geen overeenstemming
bereikt.
Hoe verder?
Wij vinden het gewenst om met
u te discussiëren over de politieke uitgangspunten van het
uitbreidinggebied. Hierbij denken wij aan de volgende onderwerpen:
- hoogte herstructureringsbijdrage;
- toerekening andere kosten aan de exploitatie;
- hoogte verkoopprijzen en grondprijzen en
- samenwerkingsmodel met Plegt-Vos.
Wij beseffen terdege dat met een discussie
over deze onderwerpen het snijvlak van openbare versus besloten
vergade-ringen wordt bereikt. Daar waar het algemene politieke
discussies betreft moeten deze in openbaarheid gevoerd wor-den. Echter,
op enig moment wordt de inzet van de gemeente in de onderhandelingen
met marktpartijen bereikt, dan wel gaat het over onderdelen die als
bedrijfsgegevens gekwalificeerd kunnen worden. Hierover in het openbaar
dis-cussiëren brengt het gemeentelijk (en dus ook het algemene)
belang
in gevaar. Ook kan hiermee de mogelijk aanwezige onderhandelingsruimte
op voorhand worden ‘weggegeven’. Wij verzoeken u dringend
in de
discussie met het vorengaande rekening te houden.
Bedum, 3 mei 2005