Op deze pagina een globale
schets van het plan,
zoals gepresenteerd tijdens de voorlichtingsbijeenkomst voor de
bewoners op 24 augustus 2004 en tijdens de raadscommissie VROM op 1
september 2004. Voorts op deze pagina een samenvatting van de
resultaten van de metingen
uit het zg. meetrapport (de getallen gepresenteerd tijdens de
voorlichtingsbijeenkomst zijn later, tijdens de raadscommissie VROM,
gecorrigeerd: hier treft u de gecorrigeerde cijfers aan). Plan. (c) Bureau HKB Ter laan 4 zal worden opgedeeld in 4 sferen, lanen rond de twee noordelijke rechthoeken, waterwereld rechtsboven, hofjes linksboven en schakel als overgang tussen nieuwe wijk en bestaande ter laan 3 met veel groen omzoomd. In totaal zullen ca. 300 woningen worden gebouwd. Een verdubbeling van het aantal woningen zoals zich thans in Ter Laan 1, 2 en 3 tesamen bevinden. Verkeerstellingen en prognose voor 2020. [Hieronder de gecorrigeerde resultaten van de metingen, zoals gepresenteerd tijdens de raadscommissie VROM. De tijdens de voorlichtingsbijeenkomst voor bewoners nog gedachte gedeeltelijke ontsluiting via Fazant is hierbij ongedaan gemaakt] Goudappel Coffeng heeft half juni verkeerstellingen gehouden. Tijdens de bijeenkomst kwam aan het licht dat dergelijke tellingen normaal in het voorjaar worden uitgevoerd omdat in die periode een meer gemiddeld beeld wordt verkregen. De tellingen in juni kunnen daarom dus worden beschouwd als aan de lage kant, ook omdat het in de telperiode in elk geval één week zeer zonnig en warm weer was. De resultaten van de tellingen, alsmede de prognoses voor toename in prognosejaar 2020 zijn verwerkt in onderstaande tabel en illustratie. Voertuigbewegingen per etmaal:
Er zijn op de punten F en B ook snelheidscontroles meegenomen. De cijfers bij F zijn ruim 80% onder 40 km/uur, bij B zit echter 55% tussen 31 en 40 km/uur en is bijna 15% sneller dan 40 km/uur. Op beide punten geldt een snelheidslimiet van 30 km/uur. Modelmatig wordt uitgegaan van ca 5 autoritten per dag per woning, hetgeen de toename van 1700 verklaart. Huidige tellingen bij de rotonde (2200) voor de huidige 300 woningen geven aan dat de modelwaarde hier aan de lage kant is. Zelfs als van die 2200 wordt afgetrokken het aantal ritten voor Opmaat (volgens structuurplan 1996 zouden dit er 200 zijn per dag) is een toename van zeker 2000 autoritten meer aannemelijk. Onze eigen cijfers, uitgaande van een toename van 2000 autoritten is in bovenstaande tabel cursief aangegeven. Het structuurplan 1996 meldt o.a. "Voor de realisering van Ter Laan 4 kan, afhankelijk van de te realiseren dichtheid en woningaantallen, worden volstaan met de huidige buurtontsluiting via de Reiger (kapaciteit maximaal 2500 autoritten), maar is ook een tweede -ondergeschikte- buurtontsluiting wenselijk. " en verderop: "Uitgaande van 200 autoritten per etmaal voor Opmaat kan bij een kapaciteit van maximaal ca 515 woningen voor Ter Laan worden volstaan met één volwaardige buurtontsluitingsweg (de Reiger) naar de rotonde." De huidige metingen geven aan dat het in het structuurplan genoemde maximum van 2500 autoritten per etmaal voor de Reiger inmiddels (zie huidige tellingen) al is bereikt. Bovendien wordt in dat plan gesproken over 515 woningen in Ter Laan, terwijl het huidige plan uitgaat van 300 extra woningen in Ter Laan 4, waarmee het totaal op ruim 600 woningen komt. Andere conclusie is dat de verkeersdruk op Reiger (ca 4000 autoritten) hoger is dan het aantal autoritten op Waldadrift (ruim 3000 autoritten), terwijl Waldadrift als ontsluitende ring is bedoeld, geasfalteerd en voor dit aantal autoritten ingericht en Reiger slechts een 30 km/uur ontsluitingsweg van een woonwijk. Geluidsniveaus. Het bureau heeft daarnaast een modelberekeningen uitgevoerd met betrekking tot geluidsniveaus. Belangrijke conclusies hier zijn (getallen geven aan: huidige situatie vs. situatie in 2020):
Bureau Tauw schrijft in hun rapport over deze bevindingen: "Op meetpunten 5 en 6 (Reiger 5 resp. Leeuwerik 1) is sprake van een stijging vn 3 db(A). Daar er aan de weg niets verandert beschouwt de wet geluidshinder een dergelijke situatie als een gevolg van elders. Overigens bevinden deze punten zich in een 30 km/h-gebied waardoor de wegen niet-zoneplichtig zijn en de gemeente formeel gezien geen geluidsbeperkende maatregelen hoeft te nemen. Wij stellen voor deze punten als aandachtspunt te beschouwen. Voor punt 4 (Kiewiet 55) geldt dat daar de grootste toename van het verkeerslawaai wordt verwacht, namelijk ruim 5 db(A). Volgens de wet geluidshinder is een toename slechts relevant als deze zich boven de 50 db(A) bevindt. Formeel hoeft de gemeente ook hier geen geluidsbeperkende maatregelen te treffen. Daar komt bij dat het ook hier een 30 km/h-gebied betreft. Een stijging van 5 db(A) is echter goed merkbaar waardoor wij ook voor dit punt voorstellen om het als aandachtspunt mee te nemen. Het is aan de lezer uit deze gegevens zijn/haar conclusies te trekken. |