Aan de gemeenteraad Bedum, 18 augustus 2003 Geachte heer/mevrouw, Naar aanleiding van de raadsvergadering van 26
juni jl. en diverse publicaties omtrent de plannen voor nieuwbouw in Bedum, en
wel specifiek in de wijk Ter Laan, willen wij graag het volgende onder uw
aandacht brengen. Het is algemeen bekend dat er nieuwbouw in Bedum
plaats zal vinden en dat Ter Laan 4 één van de locaties is. Een dergelijke
uitbreiding zullen wij ook niet a-priori aanvechten, doch bij de realisatie
daarvan dient wel de nodige zorgvuldigheid
en een goede voorbereiding in acht
genomen te worden. En daar nu rijzen gegronde twijfels, welke navolgend toegelicht zullen worden. Het feit dat de Reiger
als enige toegangsweg zal gaan dienen is wat ons betreft volstrekt onaanvaardbaar en hoogst
onverantwoordelijk. Nu al doen zich onveilige situaties voor en dat zal
alleen maar sterk toenemen. Het gegeven dat het
autobezit per woning de laatste jaren sterk is toegenomen, maakt het noodzakelijk eerdere berekeningen van de
verkeersbelasting in de wijk te herzien. Het gemiddelde autobezit ligt nu zeker
rond 1,5 per woning en in een eventuele nieuwe wijk zal dit zeker niet lager
zijn. Bovendien staan er steeds meer auto's en
vrachtwagens geparkeerd op de Reiger, waardoor de situatie onoverzichtelijker
is geworden en er veel geslalomd moet worden.
Voor vrachtverkeer is het eind van de Reiger/Sperwer
zonder meer een bijzonder ongelukkige situatie met twee haakse bochten;
regelmatig zitten er ook vrachtwagens vast en moet er moeizaam gemanoeuvreerd
worden. Tot overmaat van ramp is er ook nog een kinderspeelplaats op deze hoek
gerealiseerd. Ook het aantal kinderen in de wijk is de laatste
jaren toegenomen. Voor fietsende schoolgaande kinderen is de situatie erg onveilig (voor volwassenen trouwens ook
steeds vaker) wegens het ontbreken van goede fietspaden en de zeer
onoverzichtelijke, en met vreemd gesitueerde fietsroutes omgeven, rotonde.
Een goede infrastructuur en ontsluiting van
de wijk is noodzakelijk om toekomstige problemen te voorkomen. Als bij een ramp
met de chloortrein de wijk snel geëvacueerd zou moeten worden is dit nu al
onmogelijk en bij wegwerkzaamheden aan de Reiger werd in het verleden de hele
wijk afgesloten. Dus extra toegangswegen naar Ter Laan 4 zijn onvermijdelijk. Bovendien
zou u in overweging kunnen nemen om een noordelijke ringweg aan te leggen vanaf
de Sint Annerweg, eventueel doorlopend over het Boterdiep. Als dit later alsnog
nodig zou blijken te zijn, is er weer veel geld verspild. Tevens
willen wij u er op wijzen dat ook de toestroom
naar het dorp toe veel groter zal worden als Ter Laan 4 aangelegd is. Daardoor
zal de Vlijt, als enige toegangsweg dichtslibben. Immers , reeds nu ontstaan er
veel opstoppingen bij de scholen en zijn de fietsers hun leven niet zeker. Verder
zou het een punt van aandacht moeten zijn welke voorzieningen er voor de bewoners van een nieuwe wijk gecreëerd
kunnen worden. Bijvoorbeeld een park zoals in het Uilenest, of nog beter een
recreatieplas. De zeer weinige (bovenwijkse) recreatiemogelijkheden worden
alleen maar minder (denk aan het bos). Uiteraard gaan wij er van uit dat
de bewoners van Ter Laan , als direct belanghebbenden, vanaf het begin goed op
de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen. Informatieavonden e.d. zouden
zeer nuttig zijn. Vanzelfsprekend zijn wij als wijkbewoners bereid met u mee te
denken over de beste oplossing voor de toekomst. En
tenslotte: kom zelf naar de wijk om u te overtuigen van de huidige situatie. Resumerend zijn wij van mening
dat de Reiger/Sperwer als huidige en enige toegangsweg geen grotere verkeersstroom kan verdragen in verband met de
veiligheid. Dientengevolge zullen er voor een uitbreiding van de wijk extra
maatregelen moeten worden getroffen (aparte ontsluitingsweg/ ruime infrastructuur). De huidige plannen zullen leiden
tot (verkeers)chaos en onveiligheid. Wij maken daarom
bezwaar tegen de voorgenomen (snelle) beslissing over aanwijzing in de huidige
vorm van Ter Laan 4 als eerstvolgende uitbreidingsfase. Eerst goede
ontsluiting/voorzieningen/totaalvisie, dan pas bouwen! Met vriendelijke groet, André Tervoort H.
Smedinga A. Holthof-Pol I.B. Ryskamp |