Situatie december 2007. |
|
zie ook: | |
15 december 2007 Naar aanleiding van de reacties op de inspraak van Rein tijdens de commissievergadering VROM van 4 december en de daaropvolgende berichtgeving in de Noorderkrant heeft eerst Rein zich teruggetrokken als lid van de werkgroep (zie zijn weblog voor zijn argumenten hiertoe), en heeft daarna ook André zich teruggetrokken. De beide andere leden van de werkgroep hebben vervolgens aangegeven niet langer alleen door te willen gaan waarmee de werkgroep vanaf heden dus is opgehouden te bestaan. Het is met de inspraak in Bedum en het luisteren van de politiek naar de bewoners zeer slechts gesteld. Dat is ook de conclusie van het onderzoeksbureau I&O Research uit Enschede dat hier onlangs onderzoek naar deed. Of de politiek zich iets van deze conclusies zal aantrekken is nog maar de vraag. |
|
4 december 2007 Rein spreekt namens de werkgroep en stelt nog eenmaal de bezwaren t.a.v. het bestemmingsplan e.d. aan de kaak. |
gehele verklaring |
september 2007 De werkgroep heeft wederom een aantal brieven verstuurd als bezwaar op het voorgenomen bestemmingsplan, de ontheffing van de geluidszone van 300 meter langs het spoor (zie brief1), en een bezwaar vrijstelling buitengebied voor de aanleg can de noodweg, zie brief2. |
brief bezwaar bestemmingsplan brief bezwaar noodweg |
14 juni 2007 Tijdens de hoorzitting heeft Rein namens de werkgroep een verklaring voorgelezen waarin ongenoegen wordt uitgesproken over de berichtgeving in plaatselijke media en de hierdoor ten onrechte gewekte indruk dat de werkgroep direct verantwoordelijk zou zijn voor de aanleg van de noodweg. |
gehele verklaring |
23 april 2007 Bijgaande brief is namens de werkgroep naar B&W en de raadscommissie VROM gestuurd. |
brief |
19 maart 2007 Inloopavond. O.a. zijn de procedures gepubliceerd op posterborden. De tekst daarvan is hier letterlijk terug te vinden. |
procedures |
5 maart 2007 Op maandag 5 maart is de werkgroep, op uitnodiging van de gemeente, weer op gesprek geweest. De volgende punten kwamen aan de orde. noodweg bouwverkeer Men is voornemens pand St. Annerweg 2 aan te kopen incl. bijbehorende grond, zodat over die kavel een deel van de noodweg voor het bouwverkeer voor Ter Laan 4 kan worden gerealiseerd. De gemeenteraad moet nog definitief besluiten en de weg is tijdelijk, zie ook verderop. September 2006 is het ontwerp in de raadscommissie Vrom ter sprake geweest en kwam één kanttekening naar voren en wel de hierboven genoemde ontsluiting voor het bouwverkeer Het voorgestelde traject van de noodweg loopt over de kavel van St. Annerweg 2, rechtdoor naar de Ter Laanstermaar, en vervolgens aan de oostkant van de eerste weilandkavel direct oostelijk van de woonwijk. De weg komt daardoor ca. 75 meter verwijderd van de achtergrens van de kavels van bewoners van Kieviet en Buizerd te liggen. De aansluiting op de nieuwe wijk Ter Laan 4 is ca. 150 meter noordelijk van Zevenbruggetjesweg. De weg zal alleen voor bouwverkeer opengesteld zijn, worden opgericht door storting van puin e.d. en hooguit vijf jaar mogen blijven liggen. Voor de aanleg wordt een zg. artikel 17-procedure gevolgd. Hiervoor is een geen-bezwaar-verklaring nodig van Gedeputeerde Staten (GS). start eerste bouw Voor fase 1 (sociale woningbouw noordelijk van Zevenbruggetjesweg) wordt een zg. art. 19 procedure gevolgd zodat versneld met bouwen begonnen kan worden. Hiervoor is een zg. geen-bezwaar-verklaring nodig van GS. inspraak en bezwaar De inspraak m.b.t. het bestemmingsplan Ter Laan 4 gaat donderdag 15 maart in procedure.Op maandag 19 maart is er van 18 tot 21 uur een inloopavond in het Trefcentrum. Er volgt dan een inspraaktermijn met zes weken ter inzage legging, gevolgd door een vast laten stellen door Gedeputeerde Staten, gevolgd door een bezwaarprocedure met wederom zes weken inzage. wie bouwen er Er is een samenwerkingsovereenkomst in de maak tussen Plegt-Vos, VDM en de gemeente over de invulling van Ter Laan 4. De gemeente heeft in elk geval 40 vrije kavels tot zijn beschikking en ook Plegt-Vos en VDM zijn voornemend een aantal vrijstaande woningen te bouwen. definitieve ontsluiting voorlopig niet Er is nog geen plan voor een definitieve ontsluiting. Als Ter Laan 4 halfweg is zal een nieuw verkeersonderzoek worden gehouden en afhankelijk daarvan mogelijk een oplossing worden gezocht. Bewoners van Reiger worden door de gemeente schriftelijk van de stand van zaken op de hoogte gesteld. geluidszone-ontheffing Er is een ontheffing aangevraagd bij de provincie m.b.t. het bouwen in de geluidszone van 300 meter langs het spoor. Dit levert nog wat problemen op: de provincie reageert traag en wenst nu onderzoek naar een geluidscherm langs het spoor. De gemeente heeft daarop de ontheffingsaanvraag vooralsnog teruggetrokken en onderzoekt eerst de mogelijkheden van zo'n scherm. De gemeente wil geen scherm en probeert dan ook argumenten aan te dragen om de provincie te overtuigen op een andere manier met de geluidsnormen om te gaan en is daarom o.a. met proRail in overleg. De geluidszone beslaat ongeveer tweederde van het gehele Ter Laan 4. riolering Er wordt een volledig gescheiden rioleringssysteem aangelegd voor Ter Laan 4 dat niet op het bestaande systeem van o.a. Ter Laan 3 wordt aangesloten maar zelfstandig afwatert. gesprekspartner? Rein spreekt zijn ongenoegen uit over het feit dat de gemeente de werkgroep ooit als "gesprekspartner" bij de ontwikkelingen van de wijk zou betrekken maar dat dit feitelijk neerkomt op het zo nu en dan informeren wat er inmiddels is besloten c.q. wat men voornemens is ter goedkeuring aan raadscommissies en/of raad voor te leggen. keuze Ter Laan vs Folkerda Rein vraagt zich af hoe het zit met de keuze tussen Folkerda en Ter laan 4. Ooit (in 2003) is besloten eerst Ter Laan 4 te onderzoeken en bij een teveelheid aan problemen naar Folkerda over te switchen. Volgens de gemeente verkeren we nog steeds in die onderzoeksfase... Kortom:
|
|
13 september 2006 In het besluitenlijstje van B&W vinden we het volgende besluit terug: 1. Inspraak bestemmingsplan Ter Laan fase 4 Inspraak organiseren door middel van inloopbijeenkomst. 2. Akoestisch onderzoek reiger Bedum Voorafgaand bewoners van de Reiger informeren over akoestisch onderzoek en de verkeersaspecten. Op termijn opnieuw een akoestisch onderzoek uitvoeren. Vooral het feit dat gekozen wordt voor een inloopbijeenkomst baat ons zorgen. Overigens zijn de eerder genoemde data van half oktober m.b.t. deze bijeenkomsten tot nader order uitgesteld omdat nog geen definitief tracé kan worden vastgesteld voor de (nood-)ontsluitingsweg. |
besluitenlijstje |
6
september 2006 In de raadscommissie VROM is één van de agendapunten het voorontwerp besluit bestemmingsplan Ter Laan 4. Rein Smedinga is hierbij inspreker. Resultaten hiervan:
|
inspreektekst |
17
juli 2006 De werkgroep is vandaag wederom door de gemeente bijgepraat m.b.t. de stand van zaken:
Middels een recent spoorwegbesluit is het niet direct toegestaan binnen vastgestelde geluidszones langs het spoor te bouwen. Hiervan kan om ontheffing worden verzocht waarbij de woningen binnen de vastgestelde geluidszone van extra isolatie en aangepaste bouwkundige zaken aangepast moeten worden voorzien. Tijdsplan In september kan de aanvraag voor ontheffing geluidszone richting GS. Op z'n vroegst januari 12007 is deze ontheffing, incl. alle mogelijkheden van inzage en bezwaar, dan definitief. Het ontwerp bestemmingsplan kan eveneens op z'n vroegst eind 2006 naar de raadscommissie VROM en kan pas definitief worden vastgesteld als de geluidszone-ontheffing definitief is. Inclusief inzage en bezwaarperiodes is niet voor de zomer van 2007 een definitief bestemmingsplan te verwachten. Voor de eerste serie huurwoningen t.o. Zevenbruggetjesweg kan mogelijk een verkorte procedure worden gevolgd. Met de bouw daarvan zou dan voor de zomer van 2007 al begonnen kunnen worden. Bouwverkeer De gemeente is voornemend een noodweg aan te leggen oostelijk van Ter Laan en op redelijke afstand van bewoning van zowel St. Annerweg als Buizerd en Kievit om langs die weg het bouwverkeer naar de bouwplaats te geleiden. Hierover moet eerst overeenstemming zijn met de verschillende grondeigenaren. Bovendien zal Plegt Vos hier aan mee moeten betalen en hierover is nog geen overeenstemming. Bestemmingsverkeer: belasting Reiger en Sperwer De toenemende verkeersbelasting na gereedkomen van Ter Laan 4 van Reiger en Sperwer ziet de gemeente niet als bezwaarlijk. Behalve wettelijk noodzakelijke maatregelen in de vorm van extra isolatie van woningen langs de Reiger zullen dan ook geen verdere maatregelen genomen worden. De in het structuurplan van deZwarteHond genoemde ontsluiting om de oost zal pas worden gerealiseerd, indien ook woningbouw langs de oostkant van Ter Laan gerealiseerd kan worden. Hieruit kan dat de ontsluitingsweg worden bekostigd. Wel opperde Haan de mogelijkheid de meest noordelijke weg in de nieuwe wijk Ter Laan 4 op te waarderen tot een ontsluitingsweg en deze weg bijvoorbeeld via de weg Ter Laan aan te laten sluiten op de mogelijk te realiseren provinciale weg noordelijk van het spoor. Haan meldde dat er geen belemmeringen zijn m.b.t. het aantal spoorwegovergangen. Concrete plannen hiervoor zijn er echter op dit moment niet. |
|
17
mei en 21 juni 2006 In Raadscommissie VROM wordt het structuurplan van Bedum behandeld, incl. het alternatieve plan van de groep-Bijvank. Ook de werkgroep Ter Laan 4 vraagt inspreektijd. André spreekt namens de werkgroep. Tekst hiervan binnenkort op deze website. |
tekst inspraak André |
7
februari 2006 De werkgroep is vandaag door de gemeente bijgepraat m.b.t. de stand van zaken:
|
|
januari
2006 De werkgroep moet uit de krant vernemen dat er blijkbaar overeenstemming is met de projectontwikkelaar Plegt-Vos over de exploitatie. Met geen woord wordt gerept over de verkeersproblematiek. Tot op heden zijn wij, de werkgroep, ook nog niet door de gemeente uitgenodigd voor een volgend gesprek. Wij vragen ons af.....(vult u zelf maar aan) |
|
8
november 2005 De werkgroep ontvangt een brief van de gemeente met de volgende tekst: "De onderhandelingen over het uitbreidingsplan met de betrokken ontwikkelaar zijn zodanig gestagneerd, dat er ook inhoudelijk nog geen vorderingen zijn gemaakt met de nadere invulling van het plan. Wij achten het daarom niet zinvol om in dit stadium een vervolgoverleg met de werkgroep te organiseren." |
|
14
september 2005 Rein en André maken hun visie aangaande het nieuwe stuuctuurplan bekend aan de raadscommissie. Belangrijkste problemen m.b.t. het plan zijn volgens ons de plaats waar de meeste nieuwbouw wordt gesitueerd (oost i.p.v. west), ontsluiting van (nieuwe) woonwijken, het nut van de nieuwe provinciale weg noordelijk van het spoor en de algehele verkeersproblematiek in o.a. het centrum van het dorp. Brief en gebruikte powerpointpresentatie zijn op deze site te downloaden. |
brief powerpoint |
20
juni 2005 N.a.v. de brief heeft de werkgroep een gesprek gehad met een vertegenwoordiging van de gemeente, nl. burgemeester Everts, wethouder Haan en mevr. Peppelenbos. In dat gesprek heeft de werkgroep nog een keer proberen te verduidelijken dat ze ongerust zijn over de uiteindelijke afhandeling van de verkeersproblematiek m.b.t. de ontsluiting van Ter Laan 4. Ook het structuurplan en de rondweg die daarin is opgenomen kwam kort aan de orde. Feitelijk is de situatie nog steeds zoals begin dit jaar: er wordt onderhandeld met Plegt-Vos over het rondkrijgen van de exploitatie. Daarbij heeft de gemeente ons verzekerd de kwaliteit van het plan en het aantal woningen niet te zullen veranderen. Belangrijk is dat de gemeente ons (opnieuw) heeft toegezegd met ons in gesprek te blijven en ons (wellicht beter dan nu) op de hoogte te zullen houden van de stand van zaken. In elk geval is er de afspraak dat we in oktober/november weer van de gemeente horen of eerder als er eerder nieuws te melden is en dat de werkgroep nadrukkelijk als gesprekspartner in beeld is op momenten dat er meer concrete plannen zijn. De gemeente heeft onze zorgen m.b.t. het oplossen van de verkeersproblematiek niet kunnen wegnemen. Behalve isolatie van woningen i.v.m. geluidsoverlast zijn nog geen andere aanpassingen voorzien..... |
brief naar
B&W |
7
juni 2005 Op 6 juni heeft de gemeente een inspraakavond gehouden voor de bewoners van Bedum m.b.t. het nieuwe structuurplan. Belangrijk voor de ontwikkeling van Ter Laan 4 is:
Dit vindt de werkgroep volledig onacceptabel! Verkeer van in elk geval 600 woningen (Ter Laan 1 t/m 4) over één weg, dat kan niet! Denk daarbij een mogelijk tweede station in de wijk Ter Laan iin de toekomst, een hierbij aansluitende busverbinding door Ter Laan naar dat station en de chaos is compleet. |
|
12
mei 2005 Aan het begin van de vergadering van de raadscommissie VROM op 10 mei wordt door de voorzitter voorgesteld en uiteindelijk door de raad ingestemd met het annuleren van het agendapunt over de voortgang van Ter Laan 4. Als reden daarvoor wordt aangegeven dat de de discussie nu beter in een besloten vergadering kan plaatsvinden. Enkele uren voor de vergadering komt nog wel een toelichting beschikbaar op de website van de gemeente. De toelichting gaat uit van het feit dat een sluitende exploitatie het belangrijkste struikelblok is en dat o.a. verdichting van kavels en verhogen van grondprijzen toch nog een sluitende begroting bereikt kan worden. Dit is voor de werkgroep Ter Laan onbespreekbaar: hiermee neemt de zo gevreesde verkeersdrukte alleen nog maar verder op de nog steeds enige ontsluitingsweg! Over ontsluiting wordt in de toelichting helemaal niet gesproken. Daarnaast wordt in de vergadering gesproken over de instemming met de verdere procedure voor inspraak van het nieuwe structuurplan. In dat structuurplan is plotseling een rondweg gedacht, maar geen ontsluiting daarop vanuit Ter Laan 4. Verder blijkt uit dat plan dat nieuwe regelgeving uitgaat van een vrije zone van 300 meter langs een spoorbaan, terwijl Ter Laan 4 nog uitgaat van 50 meter van de spoorbaan. Het plan Ter Laan 4 voldoet daarmee o.i. niet meer aan de huidige wetgeving (maar is voor het ingaan van die wetgeving al wel goedgekeurd). Naar aanleiding van de toelichting op de website hebben wij als werkgroep besloten B&W en de commissie VROM middels een brief wederom van onze zorgen op de hoogte te stellen. |
|
12 januari 2005 Tijdens de vergadering van de raadscommissie VROM op 12 januari 2005 hebben André Tervoort en Rein Smedinga wederom spreektijd aangevraagd bij het agendapunt "Ter Laan 4 - stand van zaken". Rein en André noemden in hun spreektijd als grootste punt van de zorg de traagheid van het geheel: nog steeds is de exploitatie niet rond, is er geen vervolg gegeven aan verkeersonderzoek, dient er nog grond te worden aangekocht, enz. Tijdens de vergadering werd die mening overigens door velen gedeeld. Men was in het algemeen niet te spreken over het minieme A4-tje met de stand van zaken en de commissie wenste in het vervolg beter en uitgebreider te worden geinformeerd. |
inspreken: tekst Rein notulen cie-vergadering |
|
|
1 september 2004 Tijdens de vergadering van de raadscommissie VROM op 1 september jl. hebben André Tervoort en Rein Smedinga spreektijd aangevraagd bij het agendapunt "Ter laan 4". Tijdens de vergadering werden wederom de plannen voor Ter Laan 4 gepresenteerd en kwamen wederom de metingen ter sprake. I.t.t. de presentatie van de metingen en prognoses voor het toenemende autoverkeer werd nu nog uitsluitend Reiger gezien als ontsluitingsweg voor Ter Laan 4. Rein Smedinga ging in zijn spreektijd dieper in op deze metingen. Tijdens de vergadering was er nog al wat twijfel over het plan Ter Laan 4, vooral ten aanzien van de toenemende verkeersoverlast en de limieten overschreidende geluidsniveaus. Een volledig verslag van de vergadering is te vinden op de website van Bedum (en in copy op deze site). |
|
De burgemeester sprak in zijn "slotwoord" over het alsnog corrigeren van de verkeerstellingen m.b.t. seizoensinvloeden, over mogelijkheden van ontsluiting van Ter Laan 3 en 4 in geval van noodsituaties en gaf aan dat de ter sprake gebrachte problemen met de uitbreiding alle de aandacht van de gemeente hebben. Belangrijk was ook de uitspraak van de burgemeester dat de exploitatie van Ter Laan 4 (in samenspraak met projectontwikkelaar Plegt Vos) nog niet rond was! De burgemeester zei afspraken met de aannemers te maken over de overlast door het bouwverkeer en mogelijkheden te onderzoeken oost of west van Ter Laan een tijdelijke weg voor bouwverkeer te creëren. Wubbo Haaijer noemde nog dat de geluidscontour van de melkfrabriek buiten het gebied van Ter Laan 4 valt, het spoor er wel binnen valt (waardoor de meest noordelijke woningen nu op 70 meter van het spoor worden gebouwd) . De overschrijding van de 50 db(A) geluidsnorm voor een aantal woningen is voor het college geen reden het plan af te blazen. |
|
Het committee vindt dit een veel te grote belasting voor de ene ontsluitingsweg die zo resteert. |
|
9 oktober 2003 Op 9 oktober jl. zijn wij (d.i. André Tervoort, Rein en Lenie Smedinga, Atty Holthof-Pol en Inge Niewzwaag) uitgenodigd voor een gesprek met een afvaardiging van de gemeente, waaronder burgemeester Everts zelf en mensen van de afdeling ruimtelijke ordening. Wij hebben daar onze brief nog eens mondeling toegelicht en de burgemeester meldde dat hij ons graag als gesprekspartner van de wijk bij de ontwikkeling van Ter Laan 4 wil betrekken. Er werd ons verteld dat het nog wel even duurt voor er meer definitievere plannen zijn. Vooralsnog moet eerst de grond worden aangekocht (nu o.a. eigendom van Plegt Vos en één of meer boeren) en zal er worden gewerkt aan de eerste berekeningen m.b.t. verkeer, groen, geluid van het spoor e.d. Hiervoor zijn ook eerste schetsen nodig en is nodig te weten wie uiteindelijk het terrein gaat exploiteren (gemeente of projectontwikkelaar) en daarvoor is weer meer informatie nodig m.b.t. de grondaankoop. M.a.w. het kan nog maanden duren voor er überhaupt allereerste schetsen van het nieuwe plan zullen zijn en vanwege de grondaankoop is een definitief tijdpad ook nog niet door de gemeente aan te geven. Het gesprek eindigde met de belofte van de gemeente ons notulen van het gesprek te zullen sturen (is inmiddels gebeurd), ons van de ontwikkelingen op de hoogte te houden en, als de eerste schetsen er zijn, te laten meedenken in de verdere ontwikkeling. Uit het gesprek begrepen we dat ook de directie van Opmaat en mensen uit Ter Laan 1 contact met de gemeente over de uitbreidingsplannen gehad zou hebben. |
|
18 november 2003 Alle ruim honderd handtekeningzetters onder onze eerste brief hebben van ons een een tweede brief ontvangen. |
de tweede
brief aan de bewoners |
24 november 2003 |
|
Het begin (zomer, herst 2003) Een brief vergezeld van ruim 100 handtekeningen, is naar zowel de gemeente zelf als alle raadsfracties gestuurd. Resultaat van de brief was dat de initiatiefnemers door de gemeente werden uitgenodigd voor een oriënterend gesprek op 9 oktober 2003. Een samenvatting van dit gesprek is verstuurd naar alle mensen, die een handtekening hadden geplaatst. |