printversie

Situatie december 2007.


zie ook:
15 december 2007
Naar aanleiding van de reacties op de inspraak van Rein tijdens de commissievergadering VROM van 4 december en de daaropvolgende berichtgeving in de Noorderkrant heeft eerst Rein zich teruggetrokken als lid van de werkgroep (zie zijn weblog voor zijn argumenten hiertoe), en heeft daarna ook André zich teruggetrokken.
De beide andere leden van de werkgroep hebben vervolgens aangegeven niet langer alleen door te willen gaan waarmee de werkgroep vanaf heden dus is opgehouden te bestaan.

Het is met de inspraak in Bedum en het luisteren van de politiek naar de bewoners zeer slechts gesteld. Dat is ook de conclusie van het onderzoeksbureau I&O Research uit Enschede dat hier onlangs onderzoek naar deed. Of de politiek zich iets van deze conclusies zal aantrekken is nog maar de vraag.
4 december 2007
Rein spreekt namens de werkgroep en stelt nog eenmaal de bezwaren t.a.v. het bestemmingsplan e.d. aan de kaak.
gehele verklaring
september 2007
De werkgroep heeft wederom een aantal brieven verstuurd als bezwaar op het voorgenomen bestemmingsplan, de ontheffing van de geluidszone van 300 meter langs het spoor (zie brief1), en een bezwaar vrijstelling buitengebied voor de aanleg can de noodweg, zie brief2.
brief bezwaar bestemmingsplan

brief bezwaar noodweg
14 juni 2007
Tijdens de hoorzitting heeft Rein namens de werkgroep een verklaring voorgelezen waarin ongenoegen wordt uitgesproken over de berichtgeving in plaatselijke media en de hierdoor ten onrechte gewekte indruk dat de werkgroep direct verantwoordelijk zou zijn voor de aanleg van de noodweg.
gehele verklaring
23 april 2007
Bijgaande brief is namens de werkgroep naar B&W en de raadscommissie VROM gestuurd.
brief
19 maart 2007
Inloopavond. O.a. zijn de procedures gepubliceerd op posterborden. De tekst daarvan is hier letterlijk terug te vinden.
procedures
5 maart 2007
Op maandag 5 maart is de werkgroep, op uitnodiging van de gemeente, weer op gesprek geweest. De volgende punten kwamen aan de orde.
noodweg bouwverkeer
Men is voornemens pand St. Annerweg 2 aan te kopen incl. bijbehorende grond, zodat over die kavel een deel van de noodweg voor het bouwverkeer voor Ter Laan 4 kan worden gerealiseerd. De gemeenteraad moet nog definitief besluiten en de weg is tijdelijk, zie ook verderop.
September 2006 is het ontwerp in de raadscommissie Vrom ter sprake geweest en kwam één kanttekening naar voren en wel de hierboven genoemde ontsluiting voor het bouwverkeer Het voorgestelde traject van de noodweg loopt over de kavel van St. Annerweg 2, rechtdoor naar de Ter Laanstermaar, en vervolgens aan de oostkant van de eerste weilandkavel direct oostelijk van de woonwijk. De weg komt daardoor ca. 75 meter verwijderd van de achtergrens van de kavels van bewoners van Kieviet en Buizerd te liggen. De aansluiting op de nieuwe wijk Ter Laan 4 is ca. 150 meter noordelijk van Zevenbruggetjesweg. De weg zal alleen voor bouwverkeer opengesteld zijn, worden opgericht door storting van puin e.d. en hooguit vijf jaar mogen blijven liggen. Voor de aanleg wordt een zg. artikel 17-procedure gevolgd. Hiervoor is een geen-bezwaar-verklaring nodig van Gedeputeerde Staten (GS).
start eerste bouw
Voor fase 1 (sociale woningbouw noordelijk van Zevenbruggetjesweg) wordt een zg. art. 19 procedure gevolgd zodat versneld met bouwen begonnen kan worden. Hiervoor is een zg. geen-bezwaar-verklaring nodig van GS.
inspraak en bezwaar
De inspraak m.b.t. het  bestemmingsplan Ter Laan 4 gaat donderdag 15 maart in procedure.Op maandag 19  maart is er van 18 tot 21 uur een inloopavond in het Trefcentrum. Er volgt dan een inspraaktermijn met zes weken ter inzage legging, gevolgd door een vast laten stellen door Gedeputeerde Staten, gevolgd door een bezwaarprocedure met  wederom zes weken inzage.
wie bouwen er
Er is een samenwerkingsovereenkomst in de maak tussen Plegt-Vos, VDM en de gemeente over de invulling van Ter Laan 4. De gemeente heeft in elk geval 40 vrije kavels tot zijn beschikking en ook Plegt-Vos en VDM zijn voornemend een aantal vrijstaande woningen te bouwen.
definitieve ontsluiting voorlopig niet
Er is nog geen plan voor een definitieve ontsluiting. Als Ter Laan 4 halfweg is zal een nieuw verkeersonderzoek worden gehouden en afhankelijk daarvan mogelijk een oplossing worden gezocht. Bewoners van Reiger worden door de gemeente schriftelijk van de stand van zaken op de hoogte gesteld.
geluidszone-ontheffing
Er is een ontheffing aangevraagd bij de provincie m.b.t. het bouwen in de geluidszone van 300 meter langs het spoor. Dit levert nog wat problemen op: de provincie reageert traag en wenst nu onderzoek naar een geluidscherm langs het spoor. De gemeente heeft daarop de ontheffingsaanvraag vooralsnog teruggetrokken en onderzoekt eerst de mogelijkheden van zo'n scherm. De gemeente wil geen scherm en probeert dan ook argumenten aan te dragen om de provincie te overtuigen op een andere manier met de geluidsnormen om te gaan en is daarom o.a. met proRail in overleg. De geluidszone beslaat ongeveer tweederde van het gehele Ter Laan 4.
riolering
Er wordt een volledig gescheiden rioleringssysteem aangelegd voor Ter Laan 4 dat niet op het bestaande systeem van o.a. Ter Laan 3 wordt aangesloten maar zelfstandig afwatert.
gesprekspartner?
Rein spreekt zijn ongenoegen uit over het feit dat de gemeente de werkgroep ooit als "gesprekspartner" bij de ontwikkelingen van de wijk zou betrekken maar dat dit feitelijk neerkomt op het zo nu en dan informeren wat er inmiddels is besloten c.q. wat men voornemens is ter goedkeuring aan raadscommissies en/of raad voor te leggen.
keuze Ter Laan vs Folkerda
Rein vraagt zich af hoe het zit met de keuze tussen Folkerda en Ter laan 4. Ooit (in 2003) is besloten eerst Ter Laan 4 te onderzoeken en bij een teveelheid aan problemen naar Folkerda over te switchen. Volgens de gemeente verkeren we nog steeds in die onderzoeksfase...
 
Kortom:

  • Er komt een noodweg voor bouwverkeer, maar wel erg dicht langs de achterkant van de woningen van Buizerd en Kieviet. Bezwaren van deze bewoners valt te verwachten! 
  • De geluidszone-ontheffing is nog allerminst rond.
  • Vooralsnog geen definitieve extra ontsluiting.
  • Maandag 19 maart inloopavond over de nieuwe wijk.
13 september 2006
In het besluitenlijstje van B&W vinden we het volgende besluit terug:

1. Inspraak bestemmingsplan Ter Laan fase 4
    Inspraak organiseren door middel van inloopbijeenkomst.
2. Akoestisch onderzoek reiger Bedum
    Voorafgaand bewoners van de Reiger informeren over akoestisch onderzoek en de verkeersaspecten. Op termijn opnieuw een akoestisch onderzoek uitvoeren.

Vooral het feit dat gekozen wordt voor een inloopbijeenkomst baat ons zorgen.
Overigens zijn de eerder genoemde data van half oktober m.b.t. deze bijeenkomsten tot nader order uitgesteld omdat nog geen definitief tracé kan worden vastgesteld voor de (nood-)ontsluitingsweg.
besluitenlijstje
6 september 2006
In de raadscommissie VROM is één van de agendapunten het voorontwerp besluit bestemmingsplan Ter Laan 4. Rein Smedinga is hierbij inspreker. Resultaten hiervan:
  • De bewoners van Reiger zullen op 8 oktober a.s. over de verkeersproblematiek en geluidshinder worden ingelicht. Voor andere bewoners is 10 oktober een voorlichtingsmoment gedacht. Onduidelijk is of dit een inloopmiddag of informatieavond zal worden. 
  • Door het aanvragen van een ontheffing voor het mogen bouwen in de geluidszone binnen 300 meter van het spoor zullen die huizen van extra isolatie dienen te worden voorzien. De huizen worden daardoor duurder en wethouder Zwart bevestigd ons vermoeden dat daardoor de huizen in de strook minder luxe zullen worden uitgevoerd, gezien het beperkte budget van de aspirant kopers.
  • Er is geen rekening gehouden met mogelijke uitbreidingen van Friesland Dairy Foods en gevolgen voor geluidszones rond die fabriek (die mogelijk een groter gebied kunnen bestrekken en meer over de toekomstige wijk kunnen komen tel liggen)
  • er is nog geen zicht op het moment en de plaats van een ontsluiting oostelijk van de wijken. Wel zijn alle partijen voor op z'n minst een noodontsluiting voor bouwverkeer en liefst op de plaats waar daarna een definitieve ontsluiting kan worden gerealiseerd.
  • het voorstel wordt uiteindelijk aangenomen en de verdere procedure kan worden doorlopen ondanks het feit dat nog absoluut geen zekerheid is over een vorm van alternatieve ontsluiting van Ter Laan 4 en ontlasting van de verkeersdruk op Reiger.
Zie www.bedum.nl/ris voor een beeldverslag van de vergadering.
inspreektekst
17 juli 2006
De werkgroep is vandaag wederom door de gemeente bijgepraat m.b.t. de stand van zaken:
  • Met Plegt Vos en met een tweede projectontwikkelaar, VDM, is inmiddels overeenstemming op financieel terrein.
  • Het plan van samenwerking met Plegt Vos en VDM gaat binnenkort ter besluitvorming naar de raadscommissie VROM.
  • Onderhand wordt begonnen met de onthefffingprocedure voor de geluidszone van 300 meter langs het spoor. Een verzoek om ontheffing zal naar Gedeputeerde Staten worden gestuurd.
  • Min of meer parallel hieraan zal begonnen worden met het definitieve bestemmingsplan voor Ter Laan 4.
  • De gemeente ziet geen aanleiding maatregelen te nemen m.b.t. het toenemende bestemmingsverkeer over Reiger en Sperwer na gereedkomen Ter Laan 4, wel is men op zoek naar mogelijkheden het bouwverkeer om de wijk heen te leiden.
Ontheffing geluidszone
Middels een recent spoorwegbesluit is het niet direct toegestaan binnen vastgestelde geluidszones langs het spoor te bouwen. Hiervan kan om ontheffing worden verzocht waarbij de woningen binnen de vastgestelde geluidszone van extra isolatie en aangepaste bouwkundige zaken aangepast moeten worden voorzien.
Tijdsplan
In september kan de aanvraag voor ontheffing geluidszone richting GS. Op z'n vroegst januari 12007 is deze ontheffing, incl. alle mogelijkheden van inzage en bezwaar, dan definitief.
Het ontwerp bestemmingsplan kan eveneens op z'n vroegst eind 2006 naar de raadscommissie VROM en kan pas definitief worden vastgesteld als de geluidszone-ontheffing definitief is.
Inclusief inzage en bezwaarperiodes is niet voor de zomer van  2007 een definitief bestemmingsplan te verwachten.
Voor de eerste serie huurwoningen t.o. Zevenbruggetjesweg kan mogelijk een verkorte procedure worden gevolgd. Met de bouw daarvan zou dan voor de zomer van 2007 al begonnen kunnen worden.
Bouwverkeer
De gemeente is voornemend een noodweg aan te leggen oostelijk van Ter Laan en op redelijke afstand van bewoning van zowel St. Annerweg als Buizerd en Kievit om langs die weg het bouwverkeer naar de bouwplaats te geleiden. Hierover moet eerst overeenstemming zijn met de verschillende grondeigenaren. Bovendien zal Plegt Vos hier aan mee moeten betalen en hierover is nog geen overeenstemming.
Bestemmingsverkeer: belasting Reiger en Sperwer
De toenemende verkeersbelasting na gereedkomen van Ter Laan 4 van Reiger en Sperwer ziet de gemeente niet als bezwaarlijk. Behalve wettelijk noodzakelijke maatregelen in de vorm van extra isolatie van woningen langs de Reiger zullen dan ook geen verdere maatregelen genomen worden. De in het structuurplan van deZwarteHond genoemde ontsluiting om de oost zal pas worden gerealiseerd, indien ook woningbouw langs de oostkant van Ter Laan gerealiseerd kan worden. Hieruit kan dat de ontsluitingsweg worden bekostigd.
Wel opperde Haan de mogelijkheid de meest noordelijke weg in de nieuwe wijk Ter Laan 4 op te waarderen tot een ontsluitingsweg en deze weg bijvoorbeeld via de weg Ter Laan aan te laten sluiten op de mogelijk te realiseren provinciale weg noordelijk van het spoor. Haan meldde dat er geen belemmeringen zijn m.b.t. het aantal spoorwegovergangen. Concrete plannen hiervoor zijn er echter op dit moment niet.
17 mei en 21 juni 2006
In Raadscommissie VROM wordt het structuurplan van Bedum behandeld, incl. het alternatieve plan van de groep-Bijvank. Ook de werkgroep Ter Laan 4 vraagt inspreektijd. André spreekt namens de werkgroep. Tekst hiervan binnenkort op deze website.
tekst inspraak André
7 februari 2006
De werkgroep is vandaag door de gemeente bijgepraat m.b.t. de stand van zaken:
  • Er is "overeenstemming op hoofdpunten" met Plegt Vos, hetgeen ruwweg inhoudt dat over de financiën overeenstemming is bereikt. Er zijn nog een paar kleine spelers waar nog verder mee overlegd moet worden.
  • In de financiele overeenstemming is meegenomen de kosten voor (geluids)isolatie van de woningen langs Reiger
  • als uitgangspunt dient nog steeds het tijdens de voorlichtingsavond gepresenteerde plan. 
  • er wordt geen rekening gehouden met het mogelijk verleggen van de aan de noordkant van het spoor gedachte ontsluitingsweg voor Friesland Foods naar de zuidkant van het spoor. De in het structuurplan van de gemeente genoemde ontsluitingsweg kan pas worden aangelegd als daadwerkelijk in het Noord-Oosten verder wordt gebouwd en zal dus niet kunnen worden gebruikt voor bijvoorbeeld het bouwverkeer, of de eerste jaren als extra ontsluiting van de wijk (voor zover die weg daar al geschikt voor zou zijn).
  • er is in het plan evenmin rekening gehouden met een mogelijk tweede station (i.h.b. de extra verkeersdruk is niet in de plannen betrokken)
  • de werkgroep heeft zijn zorgen uitgesproken m.b.t. de waterhuishouding in Ter Laan 4 en de invloed op de huidige wijken Ter Laan 1, 2 en 3.Volgens de waterschapskaart is het gebied "niet geschikt voor bebouwing". D.w.z. dat behoorlijk wat aanpassingen nodig zijn om bebouwing te realiseren waaronder mogelijk extra gemalen.
  • Een optimische schatting van het vervolgtraject gaat uit van:
    • februari/maart: afronding gesprekken met Plegt Vos en andere spelers en opstellen samenwerkingsmodel
    • april/mei: verdere uitwerking van de plannen
    • mei: voorleggen aan de gemeenteraad
    • daarna kan, eventueel middels een versnelde procedure, worden begonnen met het werkelijke bestemmingsplan.
  • Het ingediende alternatieve structuurplan en de verdere ontwikkelingen hierbij kunnen mogelijk van invloed zijn op de verdere ontwikkeling van Ter Laan 4.
Er is vooral grote druk om snel een aantal huurwoningen in Ter Laan 4 te kunnen bouwen. Haaijer meldde optimistisch dat dit mogelijk eind 2006 al te realiseren zou kunnen zijn, juist ten noorden van de huidige Zevenbruggetjesweg.
januari 2006
De werkgroep moet uit de krant vernemen dat er blijkbaar overeenstemming is met de projectontwikkelaar Plegt-Vos over de exploitatie. Met geen woord wordt gerept over de verkeersproblematiek. Tot op heden zijn wij, de werkgroep, ook nog niet door de gemeente uitgenodigd voor een volgend gesprek.
Wij vragen ons af.....(vult u zelf maar aan)
8 november 2005
De werkgroep ontvangt een brief van de gemeente met de volgende tekst:
"De onderhandelingen over het uitbreidingsplan met de betrokken ontwikkelaar zijn zodanig gestagneerd, dat er ook inhoudelijk nog geen vorderingen zijn gemaakt met de nadere invulling van het plan. Wij achten het daarom niet zinvol om in dit stadium een vervolgoverleg met de werkgroep te organiseren."
14 september 2005
Rein en André maken hun visie aangaande het nieuwe stuuctuurplan bekend aan de raadscommissie. Belangrijkste problemen m.b.t. het plan zijn volgens ons de plaats waar de meeste nieuwbouw wordt gesitueerd (oost i.p.v. west), ontsluiting van (nieuwe) woonwijken, het nut van de nieuwe provinciale weg noordelijk van het spoor en de algehele verkeersproblematiek in o.a. het centrum van het dorp. Brief en gebruikte powerpointpresentatie zijn op deze site te downloaden.
brief
powerpoint
20 juni 2005
N.a.v. de brief heeft de werkgroep een gesprek gehad met een vertegenwoordiging van de gemeente, nl. burgemeester Everts, wethouder Haan en mevr. Peppelenbos. In dat gesprek heeft de werkgroep nog een keer proberen te verduidelijken dat ze ongerust zijn over de uiteindelijke afhandeling van de verkeersproblematiek m.b.t. de ontsluiting van Ter Laan 4. Ook het structuurplan en de rondweg die daarin is opgenomen kwam kort aan de orde.
Feitelijk is de situatie nog steeds zoals begin dit jaar: er wordt onderhandeld met Plegt-Vos over het rondkrijgen van de exploitatie. Daarbij heeft de gemeente ons verzekerd de kwaliteit van het plan en het aantal woningen niet te zullen veranderen.
Belangrijk is dat de gemeente ons (opnieuw) heeft toegezegd met ons in gesprek te blijven en ons (wellicht beter dan nu) op de hoogte te zullen houden van de stand van zaken. In elk geval is er de afspraak dat we in oktober/november weer van de gemeente horen of eerder als er eerder nieuws te melden is en dat de werkgroep nadrukkelijk als gesprekspartner in beeld is op momenten dat er meer concrete plannen zijn.
De gemeente heeft onze zorgen m.b.t. het oplossen van de verkeersproblematiek niet kunnen wegnemen. Behalve isolatie van woningen i.v.m. geluidsoverlast zijn nog geen andere aanpassingen voorzien.....
brief naar B&W















7 juni 2005
Op 6 juni heeft de gemeente een inspraakavond gehouden voor de bewoners van Bedum m.b.t. het nieuwe structuurplan. Belangrijk voor de ontwikkeling van Ter Laan 4 is:
  • het structuurplan voorziet op geen enkele manier in een extra ontsluiting van de wijk Ter Laan (1,2,3,4)
  • de "rondweg" is ten noorden van de spoorlijn gepland en heeft alleen in het uiterste oosten een aansluiting met de daar nieuw te realiseren bebouwing. De rondweg is bedoeld als provinciale weg, niet direct als ontsluitingsweg van woonwijken en zeker niet als ontsluiting van Ter Laan 4.
Kortom: indien Ter Laan 4 wordt gerealiseerd volgens de huidige plannen zal er geen oplossing komen voor ontsluiting en is er daartoe in de toekomst ook geen  enkele mogelijkheid meer, want Ter Laan is dan aan alle kanten ingesloten:
  • aan de noordkant belemmert het spoor een nieuwe ontsluiting
  • aan de westkant is de weg Ter Laan ongeschikt als ontsluiting
  • aan de oostkant is de bebouwing zelf aaneengesloten en ongeschikt om daar nog een ontsluiting doorheen aan te leggen
Blijft dus als enige ontsluiting voor de gehele woonwijk Ter Laan de weg Reiger en de rotonde.
Dit vindt de werkgroep volledig onacceptabel!
Verkeer van in elk geval  600 woningen (Ter Laan 1 t/m 4) over één weg, dat kan niet! Denk daarbij een mogelijk tweede station in de wijk Ter Laan iin de toekomst, een hierbij aansluitende busverbinding door Ter Laan naar dat station en de chaos is compleet.
12 mei 2005
Aan het begin van de vergadering van de raadscommissie VROM op 10 mei wordt door de voorzitter voorgesteld en uiteindelijk door de raad ingestemd met het annuleren van het agendapunt over de voortgang van Ter Laan 4. Als reden daarvoor wordt aangegeven dat de de discussie nu beter in een besloten vergadering kan plaatsvinden.
Enkele uren voor de vergadering komt nog wel een toelichting beschikbaar op de website van de gemeente.
De toelichting gaat uit van het feit dat een sluitende exploitatie het belangrijkste struikelblok is en dat o.a. verdichting van kavels en verhogen van grondprijzen toch nog een sluitende begroting bereikt kan worden. Dit is voor de werkgroep Ter Laan onbespreekbaar: hiermee neemt de zo gevreesde verkeersdrukte alleen nog maar verder op de nog steeds enige ontsluitingsweg! Over ontsluiting wordt in de toelichting helemaal niet gesproken.
Daarnaast wordt in de vergadering gesproken over de instemming met de verdere procedure voor inspraak van het nieuwe structuurplan. In dat structuurplan is plotseling een rondweg gedacht, maar geen ontsluiting daarop vanuit Ter Laan 4. Verder blijkt uit dat plan dat nieuwe regelgeving uitgaat van een vrije zone van 300 meter langs een spoorbaan, terwijl Ter Laan 4 nog uitgaat van 50 meter van de spoorbaan. Het plan Ter Laan 4 voldoet daarmee o.i. niet meer aan de huidige wetgeving (maar is voor het ingaan van die wetgeving al wel goedgekeurd).

Naar aanleiding van de toelichting op de website hebben wij als werkgroep besloten B&W en de commissie VROM middels een brief wederom van onze zorgen op de hoogte te stellen.





van de website van de gemeente:
toelichting agendapunt

tekst inspraak André








brief naar B&W


12 januari 2005
Tijdens de vergadering van de raadscommissie VROM op 12 januari 2005 hebben André Tervoort en Rein Smedinga wederom spreektijd aangevraagd bij het agendapunt "Ter Laan 4 - stand van zaken". Rein en André noemden in hun spreektijd als grootste punt van de zorg de traagheid van het geheel: nog steeds is de exploitatie niet rond, is er geen vervolg gegeven aan verkeersonderzoek, dient er nog grond te worden aangekocht, enz. Tijdens de vergadering werd die mening overigens door velen gedeeld. Men was in het algemeen niet te spreken over het minieme A4-tje met de stand van zaken en de commissie wenste in het vervolg beter en uitgebreider te worden geinformeerd.

inspreken:
tekst Rein


notulen cie-vergadering


oktober 2005

De werkgroep heeft  het volledige rapport van de metingen en de daarin gestelde prognoses bestudeerd. Een samenvatting en conclusies zijn te vinden onder het kopje plan/metingen.


globaal plan +
meetresultaten 2004


1 september 2004
Tijdens de vergadering van de raadscommissie VROM op 1 september jl. hebben André Tervoort en Rein Smedinga spreektijd aangevraagd bij het agendapunt "Ter laan 4". Tijdens de vergadering werden wederom de plannen voor Ter Laan 4 gepresenteerd en kwamen wederom de metingen ter sprake. I.t.t. de presentatie van de metingen en prognoses voor het toenemende autoverkeer werd nu nog uitsluitend Reiger gezien als ontsluitingsweg voor Ter Laan 4. Rein Smedinga ging in zijn spreektijd dieper in op deze metingen.
Tijdens de vergadering was er nog al wat twijfel over het plan Ter Laan 4, vooral ten aanzien van de toenemende verkeersoverlast en de limieten overschreidende geluidsniveaus. Een volledig verslag van de vergadering is te vinden op de website van Bedum (en in copy op deze site).


inspreken:
tekst Rein

notulen cie-vergadering


24 augustus 2004

Gemeente Bedum heeft op dinsdag 24 augustus een voorlichtingsavond georganiseerd. Daar werd het plan gepresenteerd en de resultaten en prognoses van de verkeerstellingen.

Het plan gaat uit van 300 woningen, de verkeerstellingen gaven aan dat, in vergelijking met de cijfers uit het structuurplan 1996 van de gemeente, de maximale verkeersbelasting van de Reiger nu al is bereikt en dat uitbreiding met Ter Laan 4 voor verschillende woningen aan Reiger een overbelasting van het geluidsniveau  zal inhouden (boven de hiervoor wettelijk gestelde normen).
De burgemeester sprak in zijn "slotwoord" over het alsnog corrigeren van de verkeerstellingen m.b.t. seizoensinvloeden, over mogelijkheden van ontsluiting van Ter Laan 3 en 4 in geval van noodsituaties en gaf aan dat de ter sprake gebrachte problemen met de uitbreiding alle de aandacht van de gemeente hebben.
Belangrijk was ook de uitspraak van de burgemeester dat de exploitatie van Ter Laan 4 (in samenspraak met projectontwikkelaar Plegt Vos) nog niet rond was! De burgemeester zei afspraken met de aannemers te maken over de overlast door het bouwverkeer en mogelijkheden te onderzoeken oost of west van Ter Laan een tijdelijke weg voor bouwverkeer te creëren.
Wubbo Haaijer noemde nog dat de geluidscontour van de melkfrabriek buiten het gebied van Ter Laan 4 valt, het spoor er wel binnen valt (waardoor de meest noordelijke woningen nu op 70 meter van het spoor worden gebouwd) .
De overschrijding van de 50 db(A) geluidsnorm voor een aantal woningen is voor het college geen reden het plan af te blazen.


globaal plan +
meetresultaten 2004


1 juni 2004
Nadat wij van verschillende kanten te horen kregen dat er blijkbaar al een gedetailleerd plan voor Ter Laan 4 gerealiseerd zou zijn, hebben wij contact met de gemeente gezocht. De gemeente heeft ons vervolgens voor een tweede gesprek uitgenodigd op 1 juni.
Tijdens dit gesprek, waarbij aanwezig waren wethouder S.J. Haan, W. Haaijer en mevr. H.S. Kruims, werden de volgende zaken gemeld:

  • er is overeenstemming met Plegt-Vos, die grote delen van het gebied in zijn bezit heeft, over de exploitatie van Ter Laan 4
  • er bestaat een voorlopig (stedenbouwkundig) plan van de nieuwe wijk, die voor verdere berekeningen zal worden gebruikt
  • een ingenieursbureau onderzoekt nu, aan de hand van een gemaakte schets van de nieuwe wijk, alle van belang zijnde zaken, waaronder milieu, waterhuishouding, geluid en verkeersintensiteit.
  • Midden juni 2004 zullen twee weken lang tellers op een aantal wegen in de huidige wijk worden gelegd
  • Alle metingen en berekeningen worden gebundeld in een rapport dat waarschijnlijk eind juli klaar is
  • De gemeente is van plan op 25 augustus (definitieve datum 24 augustus) een informatieavond te houden voor de bewoners van Ter Laan
  • De gemeente verwacht dat eind 2004 het bestemmingsplan kan worden voorgelegd aan de vergadering van VROM en daarna de gemeenteraad
  • Na de mogelijkheden van beroep en bezwaar zou dan op zijn vroegst in het voorjaar van 2006 met de bouw kunnen worden begonnen, mogelijk zou eind 2005 al met de aanleg van de infrastructuur kunnen worden gestart
  • De totale bouwtijd van de hele wijk wordt geschat op ca. 4 jaar.
  • in het nieuwe plan is geen voorziening gepland voor Opmaat, wel is voorzien in de bouw van een aantal huurhuizen
  • afhankelijk van de markt zullen grotendeels twee-onder-een-kappers worden gerealiseerd
  • de gemeente zal toezien op de nodige variatie in de bouw van en door voornamelijk Plegt Vos.
  • Ter Laan 4 is voorlopig de eerste keus van de gemeente, mochten metingen e.d. te veel opstakels oproepen dan zou alsnog voor Folkerda kunnen worden gekozen
  • er is voorzien in een mogelijk tweede halte van de trein in Ter Laan 4, maar alleen volgens het zg. colibri-project, dus een halte voor een light rail systeem. Er is duidelijk geen optie voor een P&R of iets dergelijks
Het voorlopige schetsplan gaat uit van een waterpartij ongeveer in het midden van het nog te bebouwen deel, een gedeelte huurwoningen tegenover Zevenbruggetjesweg. De weg Ter Laan is nadrukkelijk niet in beeld als alternatieve ontsluitingsroute omdat de weg te smal is en de infrastructuur en waterhuishouding het onmogelijk maakt deze weg te verbreden. In het overzicht van knelpunten vervalt daarmee optie E als ontsluiting voor Ter Laan 4. Alle verkeer van Ter Laan 3 en Ter Laan 4 zal dus via de Reiger, in het bijzonder via knelpunt C de wijk moeten verlaten.
Het committee vindt dit een veel te grote belasting voor de ene ontsluitingsweg die zo resteert.








































overzicht van knelpunten



 meer details over ontsluiting


9 oktober 2003
Op 9 oktober jl. zijn wij (d.i. André Tervoort, Rein en Lenie Smedinga, Atty Holthof-Pol en Inge Niewzwaag) uitgenodigd voor een gesprek met een afvaardiging van de gemeente, waaronder burgemeester Everts zelf en mensen van de afdeling ruimtelijke ordening.
Wij hebben daar onze brief nog eens mondeling toegelicht en de burgemeester meldde dat hij ons graag als gesprekspartner van de wijk bij de ontwikkeling van Ter Laan 4 wil betrekken. Er werd ons verteld dat het nog wel even duurt voor er meer definitievere plannen zijn. Vooralsnog moet eerst de grond worden aangekocht (nu o.a. eigendom van Plegt Vos en één of meer boeren) en zal er worden gewerkt aan de eerste berekeningen m.b.t. verkeer, groen, geluid van het spoor e.d. Hiervoor zijn ook eerste schetsen nodig en is nodig te weten wie uiteindelijk het terrein gaat exploiteren (gemeente of projectontwikkelaar) en daarvoor is weer meer informatie nodig m.b.t. de grondaankoop.
M.a.w. het kan nog maanden duren voor er überhaupt allereerste schetsen van het nieuwe plan zullen zijn en vanwege de grondaankoop is een definitief tijdpad ook nog niet door de gemeente aan te geven.
Het gesprek eindigde met de belofte van de gemeente ons notulen van het gesprek te zullen sturen (is inmiddels gebeurd), ons van de ontwikkelingen op de hoogte te houden en, als de eerste schetsen er zijn, te laten meedenken in de verdere ontwikkeling.
Uit het gesprek begrepen we dat ook de directie van Opmaat en mensen uit Ter Laan 1 contact met de gemeente over de uitbreidingsplannen gehad zou hebben.


18 november 2003
Alle ruim honderd handtekeningzetters onder onze eerste brief hebben van ons een een tweede brief ontvangen.
de tweede brief aan de bewoners

24 november 2003
De brief heeft een steunbetuiging opgeleverd van GB en op 24 november zijn wij door de CDA fractie uitgenodigd met hen over de problemen van gedachten te wisselen. André en Rein hebben daarnaast de dorpenronde bijeenkomst meegemaakt in hotel het Gemeentehuis op dinsdag 4 november waar bleek dat meerdere mensen zich zorgen maken over de toenemende verkeersbelasting in Bedum.



Het begin (zomer, herst 2003)
Een brief vergezeld van ruim 100 handtekeningen, is naar zowel de gemeente zelf als alle raadsfracties gestuurd.
Resultaat van de brief was dat de initiatiefnemers door de gemeente werden uitgenodigd voor een oriënterend gesprek op 9 oktober 2003.  Een samenvatting van dit gesprek is verstuurd naar alle mensen, die een handtekening hadden geplaatst.

eerste brief aan de bewoners

Zie ook:
het doel van de commissie