Problemen met de Ov-chipkaart
Eind juni hebben we een persoonlijke ov-chipkaart aangevraagd via de website www.ov-chipkaart.nl.
Dat ging eenvoudig: fotootje uploaden, gegevens invullen, via iDeal 7,50 betalen en aanvraag is klaar.
Een dikke week later viel er een envelop met kaart, begeleidende brief en brochure op de deurmat. Toen begonnen de problemen met servicebalies, ophaalpunten, oplaadpunten, automatisch opladen, …
Er was gekozen voor automatisch opladen met het idee direct een werkende kaart te ontvangen, maar nee. Automatisch opladen moet eerst worden geactiveerd en dat kan volgens de brief op twee manieren:
- door de brief, de kaart en een id-kaart mee te nemen naar een servicebalie van een van de vervoersmaatschappijen, of
- door nogmaals via de website automatisch opladen te kopen in de webshop en deze te activeren bij een ophaalpunt.
In de woonplaats blijkt echter geen servicebalie aanwezig en evenmin een ophaalpunt. Om te kaart op de gewenste manier te kunnen gebruiken is dus eerst een reis naar Groningen nodig.
Doornemen van de ingewikkelde handleidingen in de bijgesloten brochure gaven geen andere mogelijkheden en bellen met de klantenservice van de ov-chipkaart evenmin. Het enige wat men daar kon vertellen was wat ook al op de website stond. De enige suggestie van de klantenservice was dan maar eigenhandig naar de plaatselijke primera te gaan en de winkelier vriendelijk te verzoeken alsnog een ophaalapparaat te laten installeren in zijn winkel …..
Vervolgens is een klacht ingediend via de website waarop een wederom nietszeggende email terugkwam met nogmaals dezelfde summiere uitleg over ophaalpunten en servicebalies.
Kortom: hoe handig is die ov-chipkaart nu toch als je om hem te gaan gebruiken eerst met een ouderwetse strippenkaart moet reizen en in elk geval extra kosten moet maken om hem te activeren…. En dan heb ik nog niet eens over de complexiteit van oplaadpunten, ophaalpunten, servicebalies, in- en uitcheckpalen….