hoe ver reikt een it-foutje?
Gisterochtend kregen zo’n 7000 RUG-medewerkers een email waarin hun werd meegedeeld dat in verband met hun beeindigd dienstverband de toegang tot email, rugplanner en nestor zou worden afgesloten. De email bleek op een foutje te berusten en werd binnen een uur gevolgd door een correctie-email met de nodige verontschuldigingen.
Wel hebben we met z’n allen in die prille maandagochtend een tijdje geen email kunnen lezen, onze afspraken niet kunnen terugvinden, geen informatie op nestor kunnen zetten enzovoorts.
Al met al heeft dit incident toch behoorlijk wat geld gekost. Reken voor het gemak maar eens 7000 keer het gemiddelde salaris van zo’n 15 minuten werktijd….
Het bericht reikte vandaag zelfs nog verder en werd landelijk bekend gemaakt op o.a. de websites van RTL-nieuws. NOS-nieuws en werd vanochtend ook grootst gebracht op de voorpagina van het Dagblad van het Noorden.
Maar ook slechte pr is pr…
(en aan Karst, de ondertekenaar van de bewuste email: sterkte!)
Tja, niet echt een goede beurt voor de RuG inderdaad…
Ik begrijp niet hoe zoiets kon gebeuren? Wat was precies de aard van dit “foutje”?
Men zei dat er een systeem ‘gecrashed’ was, dat lijkt me eigenlijk niet zo waarschijnlijk. Ik gok gewoon een ordinaire programmeerfout? Een lijst met alle gebruikers doorlopen en vergelijken met een lijst van mensen die daadwerkelijk geen dienstverband meer hebben, en daarbij de conditie niet juist testen? In theorie kan een = ipv een == zoiets al veroorzaakt hebben… Hoe dan ook is wederom het nut van een ‘dry run’ aangetoond, eerst maar eens kijken wat zoiets wil gaan doen, voordat je het zoiets laat doen….