Elseviers oordeel over Informatica aan de RUG
Elsevier Thema van november 2005 geeft, zoals gebruikelijk, weer de nodige ranglijsten van universiteiten en de verschillende opleidingen.
Informatica in Groningen komt slecht uit de bus. Een aantal slecht beoordeelde aspecten wil ik even kort aan de orde stellen:
– keuzemogelijkheden (inf. 5.4, gemiddeld 6,7):
Inderdaad zijn de keuzemogelijkheden in de bachelor nu beperkt. De waarschijnlijk in september 2006 in te voeren nieuwe major/minor geeft in de bachelor veel meer keuzemogelijkheden (kiezen uit meerdere minors en meerdere gespecialiseerde minors).
– samenhang onderdelen programma (inf. 6.0, gemiddeld 6,9):
Hoewel ik deze relatief lage beoordeling niet zo goed begrijp weet ik wel dat ook de samenhang tussen de verschillende onderdelen in ons nieuwe major/minor programma veel beter geregeld zal zijn.
– academische attitude en vaardigheden in het onderwijs (inf. 5.8, gemiddeld 6,7):
Deze lage beoordeling snap ik niet, of het moet te maken hebben met het idee van veel huidige jongerejaars dat ze de universiteit nog steeds als een school beschouwen (zie eerdere log van mij). Vakken als het afstudeerproject in de bachelor moeten naast samenwerking en dergelijke ook de academische vaardigheden boven tafel krijgen, toch?
Relatief lager scoren we ook op zaken als schriftelijke vaardigheden, mondelinge vaardigheden en voorbereiding op de arbeidsmarkt. Zaken die juist nadrukkelijk in het bachelorprogramma terugkomen in vakken als project software ontwikkeling , afstudeerproject en IT en beroepspraktijk.
De docenten komen er ook slecht af: met cijfer 6.7 scoren we het laagst m.b.t. bekwamheid en inzet van docenten (gemiddeld 7.3). Bereikbaarheid en begeleiding zijn wel weer ok.
Om af te sluiten met wat positiefs: Informatica Groningen scoort juist hoog in het percentage afgestudeerd na 8 jaar (met 60% veruit de hoogste!). We scoren ook het hoogst op locatie tentamens (maar weer het laagst op zitplaatsen, computers, practica).
Het zou mooi zijn niet alleen deze cijfers maar juist de argumenten erachter te horen van onze studenten. Wat doen we dan zo slecht en hoe kunnen we dat verbeteren? Of is het toch weer de Noordelijke nuchterheid die ons hier parten speelt…
In al de jaren dat ik er nu al rond loop heeft het IWI nog nooit academisch of universitair “aangevoeld”. Ik wijt dat vrijwel volkomen aan de architectuur/inrichting.
Het IWI gebouw ziet er toch eigenlijk uit als een noodgebouw bij een school?
Het IWI is gewoon niet academisch. De enige indruk die het wekt is tijdelijkheid, verveling en gebrek aan creativiteit. Nu de docenten zelfs over twee saaie gebouwen verdeeld zijn en de colleges 700 meter verderop in ZG/WNS gegeven worden is dit gevoel van tijdelijkheid alleen maar erger geworden.
Een gebouw die zelf geen enkele creativiteit uitstraalt heeft kan ook niet echt veel creativiteit aanmoedigen. Natuurlijk is even zo zeer dodelijk voor een cultuur dat iedereen die een beetje iets leuks probeert te doen op het netwerk direct (zonder enige vorm van due process) voor weken van het netwerk wordt verbannen door ons zeer onder gewaardeerde, maar helaas paranoide, systeembeheer.
We missen een sterke hacker cultuur die gewoonlijk rond elke informatica studie bestaat. Geen insanely great hacks op het netwerk, practical jokes op 28 augustus, of wat dan ook. We hebben geen eens een echte experimenteer lab of de mogelijkheid om iets zelfstandig te organiseren zonder direct in een moeras van bureaucratie te verdrinken. Er zijn dramatisch weinig computers, veel te weinig ruimte en zelfs niet genoeg stoelen.
Mijn mening? De inzet en kundigheid van het personeel is niets mis mee. We missen alleen de cultuur van informatica aan de universiteit. Het voelt te veel als een school omdat het teveel een school is. Probeer de studenten meer passie en inspiratie in hun studie te geven, dat alleen zou waarschijnlijk Informatica op de RUG een enorm impuls geven.
Stel jezelf eens de vraag: “How is this going to help my students getting laid?” Ik denk dat elke schoolsheid dan wel verdwenen is. 😉
http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/3502225/
Bevat een aantal interesante videos van Dijkstra. Dijkstra heeft veel geschreven en gesproken over informatica onderwijs in Nederland en heeft volgens mij gelijk (helaas) gekregen op veel vlakken.