vista
Sinds een paar weken heb ik een nieuwe laptop (van Dell) met daarop De Nederlandse versie van Vista business. ja inderdaad, ik was zo eigenwijs om toch voor deze, nog niet geheel stabiele, windows-versie te kiezen. In deze log een kort overzicht van de ondervonden problemen tot nu toe…
Het lukte me zonder problemen verbinding te krijgen met mijn eigen draadloos netwerk thuis. Daar staan nog twee machines in het netwerk: een XP die Nederlands spreekt en een Engelssprekende XP computer. Contact via het netwerk met de Nederlandssprekende XP was en is geen probleem, met de Engelstalige wel. De betreffende pc wordt wel zichtbaar in het netwerk-window onder vista, maar aanklikken geeft een foutmelding die neerkomt op een fout in een netwerkpad, waarbij wordt gesuggereerd de spelling te controleren.
Inmiddels ben ik erachter dan pingen naar die machine wel werkt en dat het rechtstreeks intikken van het ip-adres ook goed gaat. Blijkbaar is er in de source van vista een hard ingebakken Nederlandstalig netwerkpad dat de Engelstalige XP niet begrijpt en visa versa.
Inmiddels kan ik via het ip-adres wel bij de gedeelde documenten op zowel de EN als de NL-XP machine en ook de daarop geinstalleerde printer bereiken, maar mooi is anders.
Verder heb ik Dell moeten bellen omdat mijn draadloze netwerkkaart regelmatig uitschakeld wordt en dan niet meer softwarematig is in te schakelen. Een update van een driver lijkt nu het euvel verholpen te hebben. Een update van de driver van de netwerkkaart was eveneens nodig, ook hier hetzelfde euvel. Bovendien heb ik, op verzoek van Dell, een update gedaan van de bios van mijn laptop.
De combinatie van Thunderbird en de McAfee virusscanner gaf problemen in Thunderbird: ik kreeg een dubbele menubalk bovenin. Dit blijkt een fout in de McAfee software te zijn en uitschakelen en verwijderen van de spamkiller van McAfee bleek hier de oplossing.
Mijn VPN verbinding met het interne netwerk van de RUG (om peoplesoft en dergelijke te benaderen) bleek eerst evenmin te werken. Een meer recentere versie van de VPN-client van Cisco van de website van de UvA bleek het probleem op te lossen.
Tot slot werkt iPrint niet onder Vista omdat Novell nog geen vista-client voor iPrint beschikbaar is. Gelukkig kan ik de RUG-printers ook via ip benaderen en lukt het me dus op het werk af te drukken.
Verder werkt (tot nu toe) alles naar behoren….
Nou ben jij geen modale consument, maar wat zou dit een ellende voor de doorsnee-gebruiker betekend hebben.