onderwijs tweede kwartaal
In kwartaal twee ben ik, samen met Jan Terlouw en Paris Avgeriou, verantwoordelijk voor het vak StudentColloquium.
Evenals vorig jaar wordt dit vak weer ingekleed als ware de studenten deelnemers aan een wetenschappelijk congres. Dat betekent paper schrijven, actief deelnemen aan het reviewproces en uiteindelijk presenteren en hopen dat je paper de eindstreep haalt (lees: opgenomen wordt in de erna te verschijnen proceedings).
Het studentColloquium begint deze week aan zijn derde editie in deze vorm. Paris heeft flink z’n best gedaan een nieuwe voorraad aan te leggen van paper-sets waaruit de studenten een keuze kunnen maken. Een set bestaat in het algemeen uit drie papers over eenzelfde onderwerp, mogelijk met conflicterende meningen, waarover dan een surveypaper geschreven moet worden.
Dit jaar lijkt het aantal deelnemers lager dan vorig jaar. Toen moesten we, bij gebrek aan voldoende papersets, elke set tweemaal laten uitwerken. Dat zal nu niet nodig zijn. Vorig jaar moesten we het presentatieschema aanpassen om alle deelnemers gelegenheid te geven een (deel-)presentatie te verzorgen. Ook dat kan dit jaar waarschijnlijk weer net als in jaar 1: nl. elk paper wordt tweemaal gepresenteerd op twee achtereenvolgende dagen, elke dag door één van de twee schrijvers.
Zowel vorig jaar als in het jaar ervoor waren Jan Terlouw en ik erg onder de indruk van de profesionaliteit van zowel de ingezonden papers als van de gegeven presentaties. Ik ben benieuwd hoe dat dit jaar uitpakt.
De vorige uitvoeringen van het StudentColloquium gingen helaas wel gepaard met een zeer geringe interesse van de staf. Mogelijk dat dit jaar meer stafleden in elk geval een deel van het uiteindelijke congres in januari gaan bijwonen.
Tot slot: het acroniem StudCol is inmiddels aangepast in SC@RUG. Spreekt wat minder gemakkelijk uit maar is, zeker in het Engels, wat neutraler qua gebruikte woorden.